بررسی روایی نتایج روش برش انجمادی در مقایسه با روش برش های دائمی (روش استاندارد) در تشخیص بیماری هیرشپرونگ

چکیده:
مقدمه و اهداف
بیماری هیرشپرونگ یکی از اختلالات حرکتی مادرزادی روده است که تشخیص دقیق و به موقع آن در سنین کودکی از اهمیت بسزایی برخوردار است. این بیماری به دلیل نبود سلول های گانگلیونی در بخش انتهایی دستگاه گوارش رخ داده و منجر به انسداد عملکردی روده بزرگ می شود. اخیرا به کمک روش برش انجمادی، امکان تشخیص و درمان آن در یک مرحله جراحی و بدون کولوستومی اولیه فراهم شده است که عوارض و هزینه کم تری دارد. هدف از انجام این مطالعه، ارزیابی روایی یا اعتبارسنجی آزمون برش انجمادی در بیماری هیرشپرونگ است.
روش کار
این مطالعه تحلیلی گذشته نگر بر روی نتایج 406 نمونه برش انجمادی تهیه شده از بیماران مراجعه کننده به بیمارستان مفید طی سال های 93-1389 انجام شد. کلیه جواب های مثبت و منفی آزمون، با نتایج نهایی برش های دائمی، مقایسه و با بهره گیری از فرمول های روایی سنجی شامل حساسیت، ویژگی، ارزش اخباری مثبت و منفی محاسبه گردید.
یافته ها
پس از بررسی 406 نمونه برش انجمادی و مقایسه آن با نتایج برش های دائمی، در 369 مورد (89%/90) نتایج برش انجمادی و برش های دائمی کاملا همخوانی داشتند ولی در 37 مورد (11%/9) باقی مانده همخوانی نداشتند. به طوری که در آزمون برش انجمادی، تعداد 7 (7%/1) مورد منفی کاذب و 30 مورد (3%/7) مثبت کاذب به بار آمد. همچنین حساسیت 44/94%، ویژگی 29/89%، ارزش اخباری مثبت 87/79% و ارزش اخباری منفی 28/97% محاسبه گردید.
نتیجه گیری
نتایج این مطالعه نشان داد که آزمون برش انجمادی، جهت غربالگری و تشخیص، ابزار مناسبی است ولی قدرت آن به منظور رد بیماری،بیشتر از اثبات آن است. و لذا قادر است در 97% موارد، نبود بیماری و در 80% موارد، وجود آن را به اثبات برساند.
زبان:
فارسی
صفحات:
58 تا 62
لینک کوتاه:
magiran.com/p1570663 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!