برچسب گذاری محصولات اصلاح ژنتیکی؛ موضوع اختلاف نظام حقوقی اتحادیه اروپا و ایالات متحده

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
موضوع برچسب گذاری محصولات اصلاح شده ژنتیکی (GeneticallyModified) مهم ترین موضوع بحث برانگیز در حوزه این محصولات می باشد. در واقع اختلاف دیدگاه ها بر سر این است که آیا الصاق برچسب بر روی این محصولات که بیانگر تراریخته بودن آن است، باید اجباری باشد یا این که تولیدکنندگان در این خصوص مختارند؟ ضرورت تبیین این موضوع در این است که مصرف کننده حق دارد بداند آیا محصولی را که خریداری می کند، به صورت طبیعی تولید شده است یا در ساختار ژنتیکی آن تغییراتی صورت گرفته است تا سپس دست به انتخاب آگاهانه محصول بزند. یکی از مناسب ترین شیوه های آگاه سازی مصرف کننده در این خصوص، الصاق برچسب حاوی تراریخته بودن بر روی محصول مورد نظر است. هدف از این پژوهش این است که با مقایسه دو سیستم برچسب گذاری ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بهترین شیوه در خصوص برچسب گذاری محصولات تراریخته تبیین شود.
روش
روش تحقیق این مقاله از گونه توصیفی تحلیلی است و اطلاعات مورد نظر با استفاده از فیش برداری گردآوری شده است، سپس اطلاعات مذکور با توجه به قوانین و مقررات نظام های حقوقی ایالات متحده و اتحادیه اروپا و نیز موافقت نامه های سازمان تجارت جهانی در خصوص برچسب گذاری محصولات تراریخته، مورد تحلیل قرار گرفته اند.
یافته ها
در حال حاضر در رابطه با برچسب گذاری محصولات تراریخته دو سیستم عمده وجود دارد. از یکسو قوانین ایالات متحده هیچ گونه الزامی را در خصوص برچسب گذاری این محصولات اعمال نمی نماید (برچسب گذاری اختیاری)، اما از سوی دیگر اتحادیه اروپا به طور سختگیرانه ای تولیدکنندگان را ملزم به برچسب گذاری محصولات مزبور می نماید (برچسب گذاری اجباری).
بحث و نتیجه گیری
نهایتا آنچه از بررسی رویکردهای مختلف استنباط می شود، این است که با توجه به دو حق اساسی مصرف کننده، یعنی حق دانستن و نیز حق انتخاب، باید رویکرد اتحادیه اروپا، یعنی سیستم برچسب گذاری اجباری را، مناسب ترین شیوه موجود در خصوص برچسب گذاری محصولات تراریخته دانست.
زبان:
فارسی
در صفحه:
147
لینک کوتاه:
magiran.com/p1572779 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!