بررسی آگاهی و نگرش دانشجویان خوابگاهی درباره بیماری نوع (H1N1)A

چکیده:
مقدمه
آنفولانزای نوعA (H1N1) بیماری ویروسی خطرناکی است که اخیرا به صورت پاندمی درآمده است. هدف از این پژوهش تعیین میزان آگاهی و نگرش دانشجویان ساکن خوابگاه های دانشجویی دانشگاه علوم پزشکی ایران، درباره بیماری آنفولانزای نوع A (H1N1) است.
روش
این پژوهش مطالعه ای مقطعی (توصیفی تحلیلی) است. تعداد 150 نفر از دانشجویان به عنوان حجم نمونه و با روش نمونه گیری خوشه ای(خوابگاه ها) و تصادفی ساده (دانشجویان هر خوابگاه) انتخاب شدند. ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه ای مشتمل بر 14 سوال آگاهی و نگرش بود. داده ها پس از جمع آوری با استفاده از نرم افزار آماری 19 SPSS و آزمون های آماری کای دو و ضریب همبستگی پیرسون، در سطح معنی داری (05/0 >p) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
آگاهی 3/55 درصد و نگرش60 درصد دانشجویان مورد بررسی در حد متوسط بود. میان آگاهی با رشته تحصیلی و مقطع تحصیلی ارتباط معنادار آماری مشاهده شد(02/0 =p و 02/0=p). میان نگرش با رشته تحصیلی نیز ارتباط معنادارآماری مشاهده شد(04/0 =p). اما بین آگاهی با سن و جنس و میان نگرش با سن، جنس و مقطع تحصیلی رابطه ای مشاهده نشد.
نتیجه گیری
آگاهی و نگرش دانشجویان مورد بررسی درباره بیماری آنفولانزای نوع A (H1N1) مطلوب نیست. برنامه ریزی مداخلات آموزشی مناسب برای ارتقاء آگاهی و نگرش این دانشجویان درباره این بیماری با توجه به رشته و مقطع تحصیلی آنها پیشنهاد می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
10 تا 17
لینک کوتاه:
magiran.com/p1574163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!