مهارت ها، توانمندی ها و الزامات مورد نیاز مدیران بیمارستان: یک مطالعه کیفی

چکیده:
مقدمه
بیمارستان به عنوان مهم ترین سازمان ارایه دهنده خدمات بهداشتی- درمانی، بیش از هر سازمان دیگری نیازمند مدیریت کارا و اثربخش می باشد. بنابراین، مهارت ها و توانمندی های مدیران بیمارستان باید مورد توجه ویژه ای قرار گیرد. هدف از انجام این مطالعه، شناسایی مهارت ها، توانمندی ها و الزامات مورد نیاز مدیران بیمارستان بود.
روش
مطالعه کیفی حاضر در سال 94-1393 در دانشگاه علوم پزشکی شیراز انجام شد. جامعه پژوهش شامل مدیران بیمارستان های آموزشی و درمانی، مدیران ستادی دانشگاه، اعضای هیات علمی و دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته مدیریت خدمات بهداشتی درمانی دانشگاه علوم پزشکی شیراز بود. نمونه گیری به صورت هدفمند آغاز گردید و تا اشباع داده ها ادامه یافت. برای جمع آوری داده ها، از روش مصاحبه و بحث گروهی متمرکز و جهت تحلیل داده ها، از روش تحلیل محتوا استفاده گردید.
یافته ها
مهارت ها و توانمندی های مورد نیاز مدیران بیمارستان در 7 مضمون اصلی (تعامل و ارتباطات، تجربه کاری، دانش مدیریتی، شناخت بیمارستان، انگیزه و علاقه، تفکر سیستمیک و حل مساله، ویژگی های شخصیتی و اخلاق مداری) و 24 مضمون فرعی طبقه بندی گردید. برای ارتقای این مهارت ها و توانمندسازی مدیران نیز 2 مضمون اصلی (توانمندسازی قبل از تصدی پست مدیریتی و پس از تصدی پست مدیریتی) و 8 مضمون فرعی شناسایی شد.
نتیجه گیری
مدیریت بیمارستان نیازمند مهارت ها و توانمندی های خاصی می باشد. تصمیم گیرندگان و سیاست گذاران حوزه سلامت کشور باید انتخاب و انتصاب مدیران بیمارستانی را بر اساس این مهارت ها انجام دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 28
لینک کوتاه:
magiran.com/p1576580 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!