مناسبات اجتماعی شیعیان عصر حضور در تعامل با امامان معصوم (ع)

چکیده:
شناخت و ارزیابی رفتارها و مناسبات شیعیان در تعامل با امامان (ع) ، رهیافتی مهم و ضروری برای شناخت دقیق اعتقادات ایشان و سیره ائمه اطهار (ع) است. این مهم در حوزه های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و... نیازمند دقت و بررسی بیشتر است.
در پژوهش حاضر، باورها و مناسبات اجتماعی شیعیان و روابط ایشان با امامان دوازده گانه(ع) در دوران حضور، مورد بررسی قرار گرفته، گونه های مختلف روابط اجتماعی شیعیان با ائمه(ع) شناسائی و معرفی شده و این پرسش که شیعیان چگونه از جایگاه رفیع معنوی و اجتماعی ائمه(ع) بهره می بردند و آیا روابط شیعیان با امامان متناسب با جایگاه ایشان بوده، پاسخ داده شده است، و به این نتیجه دست یافته است که شیعیان از طریق ارتباط با امامان (ع) در حوزه های مختلف اجتماعی، از رهنمود، مشورت و نصائح ایشان در زندگی مادی و معنوی خویش بهره می بردند.
رفتار اجتماعی شیعیان نسبت به ائمه (ع) ، مبتنی بر میزان باورمندی و نگرش دینی آنها نسبت به جایگاه اجتماعی ائمه (ع) بوده، رفتارهای شیعیان نسبت به امامان (ع) از یک سیر تکاملی منبعث از باور به علو مقام و منزلت ائمه اطهار (ع) برخوردار بوده و تابع میزان معرفت ایشان نسبت به امامان (ع) و غالبا بر پایه تکریم، محبت و اطاعت پذیری بوده است.
از پیامدهای مهم این پژوهش گونه شناسی، تحلیل، نقد و آسیب شناسی رفتارهای شیعیان در عصر حضور ائمه (ع) در حوزه رفتارهای اجتماعی است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
71
لینک کوتاه:
magiran.com/p1580060 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!