تبیین رابطه رفتار تحول آفرین مدیر و برون دادهای عملکرد شغلی معلمان بر مبنای نظریه هویت اجتماعی (مورد مطالعه مدارس دولتی شهر ایلام)

نویسنده:
چکیده:
بر مبنای نظریه هویت اجتماعی، هدف مطالعه حاضر آزمون الگوی تبیین کننده تاثیر رفتار تحول آفرین رهبری بر رفتار خلاق و رفتارهای شهروندی سازمانی است. در این الگو تمایزات فردی و هویت جمعی به عنوان مکانیسم های هویت اجتماعی که به نوبه خود بازگوکننده نقش ویژگی ها و جهت گیری های اجتماعی افراد در تاثیرگذاری رفتار رهبری تحول آفرین بر برون دادهای عملکرد شغلی و سازمانی است، بیان شده اند. الگوی مفهومی پژوهش در دو سطح فردی و گروهی تدوین شد و با استفاده از داده های حاصل از دو نمونه 270 نفری معلمان و 50 نفری مدیران مدارس راهنمایی دولتی شهر ایلام آزمون شد. الگویابی معادلات ساختاری جهت آزمون الگو بکار گرفته شد و نتایج نشان داد که رفتارهای تحول آفرین رهبری متمرکز بر گروه و متمرکز بر فرد، اثرات متفاوتی در بروز تمایز فردی و هویت جمعی دارند. یافته حاکی است که تمایز فردی نقش میانجی گر در رابطه بین رهبری تحول آفرین متمرکز بر گروه و رفتارهای شهروندی سازمانی ایفا می کند، در حالی که هویت جمعی رابطه بین رفتار تحول آفرین رهبری و رفتار شهروندی سازمانی نسبت به فرد و گروه را تعدیل می نماید. در این پژوهش کاربردهای نظری و عملی برای پژوهش های آینده نیز مورد بحث قرار گرفته اند.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 70
لینک کوتاه:
magiran.com/p1580719 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!