بررسی تاثیر دال دسترسی بتنی بر رفتار خط ریلی بالاستی و تعیین مقدار مناسب پارامترهای هندسی آن در ناحیه انتقال پل های دهانه کوتاه خطوط راه آهن

چکیده:
تغییر ناگهانی و غیر یکنواخت سختی قائم خط ریلی در ناحیه انتقال پل ها خطوط راه آهن، موجب افزایش بارهای دینامیکی، تغییر شکل های نامتقارن، آسیب دیدن اجزاء خط و در نتیجه افزایش هزینه های نگهداری می گردد. یکی از روش های مورد استفاده جهت رفع مشکلات مذکور، ساخت دال دسترسی در اطراف سازه پل است لذا در تحقیق حاضر بهینه سازی پارامتر های هندسی دال دسترسی بتنی در ناحیه انتقال پل های دهانه کوتاه بر اساس معیارهای تغییرمکان قائم ریل، تغییرمکان قائم وسط لایه بالاست و توزیع تنش نرمال در لایه بالاست بررسی شده است. مدل اجزاء محدود از خط ریلی بالاستی در محل پل های دهانه کوتاه بتنی با در نظر گرفتن اجزای روسازی بالاستی و زیرسازی ایجاد و اعتبارسنجی شده است. نتایج نشان می دهد که ابعاد بهینه و مناسب دال دسترسی بتنی در ناحیه انتقال برای پل ها با دهانه کوتاه و از نوع پورتال فریم از نظر ضخامت، طول و شیب به ترتیبcm 50، m 6 و شیب % 5 هستند. همچنین تغییرمکان قائم ریل و تغییرمکان قائم وسط لایه بالاست خط ریلی با وجود دال دسترسی مناسب در اطراف سازه پل های دهانه کوتاه و با فرض عدم وجود حالت تراورس های آویزان، به ترتیب تقریبا به میزان 24 و 18 درصد کاهش یافته است در مقابل توزیع تنش نرمال در وسط لایه بالاست حدودا 40 درصد غیر یکنواخت تر شده ولی در حد مجاز برای لایه بالاست است.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1581350 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!