بررسی مقایسه ای سری مقادیر حداکثر و جزئی در تحلیل فراوانی سیلاب (مطالعه موردی در حوزه های آبخیز طالار و بابلرود در استان مازندران)

چکیده:
تحلیل فراوانی سیلاب به عنوان یکی از مهمترین روش های برآورد، پیش بینی و مدیریت سیلاب در حوزه های آبخیز به شمار می رود. اجرای عملیات سازه ای کنترل سیلاب و مهندسی رودخانه از عمده ترین روش های مرسوم در کاهش خطرات سیلاب است که تحلیل فراوانی سیلاب از قدم های اولیه آن محسوب می شود. با توجه به عدم کفایت طول دوره آماری سیلابهای ثبت شده و یا ناقص بودن آمار در ایستگاه های هیدرومتری و لزوم استفاده از روش های دقیقتر، در این مقاله روش سری مقادیر حداکثر و سری مقادیر جزئی به عنوان روش های مرسوم در تحلیل فراوانی سیلاب در تعدادی از ایستگاه های هیدرومتری حوزه های آبخیز طالار و بابلرود در استان مازندران مورد بررسی و مقایسه قرار گرفته است. این تحقیق نشان داده است که نتایج روش های سری مقادیر حداکثر و جزیی در برآورد دبی حداکثر سیلاب به طول دوره آماری حساسیت بالایی داشته که به وجود و یا عدم وجود مقادیر بیش از حد در سری مشاهداتی بستگی دارد. نتایج نشان داده است که کاربرد سری مقادیر جزیی در شرایط فقدان طول دوره آماری مناسب و طولانی می تواند برآورد قابل مقایسه ای را نسبت به کاربرد روش سری مقادیر حداکثر با طول دوره آماری کافی داشته باشد. چنین نتیجه ای اهمیت و قابلیت روش سری مقادیر جزیی در برآورد دبی سیلاب در ایستگاه های هیدرومتری با طول دوره آماری اندک را نشان می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
113 تا 117
لینک کوتاه:
magiran.com/p1583924 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!