مطالعه بهینه سازی جذب سطحی کادمیوم با نانوذرات نقره ساخته شده توسط کلرلا ولگاریس

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
کادمیوم یکی از سمی ترین فلزات سنگین موجود در آب است که بیشتر از طریق فاضلاب صنایع وارد منابع آبی می شود. نانوذرات توانایی حذف فلزات سنگین از منابع آبی را از طریق مکانیسم جذب سطحی دارند. هدف از این مطالعه، ساخت نانوذرات زیستی نقره و مطالعه بهینه سازی حذف کادمیوم در محلول های آبی بود.
روش تحقیق: نانوذرات زیستی نقره، از طریق ترکیب عصاره میکروجلبک کلرلا ولگاریس و نیترات نقره سنتز گردید و مشخصات نانوذرات شامل ساختار ذرات و اندازه آن، با استفاده از دستگاه های FT-IR، SEM و XRD مشخص شد. برای بهینه سازی فرآیند جذب سطحی کادمیوم با نانوذرات زیستی نقره؛ پارامترهای pH، زمان تماس، غلظت اولیه کادمیوم و غلظت نانوذرات، تحت شرایط مختلف مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نانوذرات به دست آمده به صورت کروی، منفرد و کریستالی و با اندازه ذرات 10-45 نانومتر حاصل شد. شرایط 8pH=، غلظت اولیه کادمیوم 5/0میلی گرم در لیتر، مقدار جاذب 5/0میلی گرم، زمان تماس 10دقیقه، میزان بهینه پارامترهای موثر در جذب سطحی کادمیوم در دمای 30 درجه سانتی گراد و سرعت همزن 200 دور در دقیقه به دست آمد. ایزوترم جذب یون کادمیوم از مدل لانگمویر (96/0R2>) و فرندلیچ (94/0R2>) تبعیت نمود.
نتیجه گیری
در شرایط بهینه، نانوذرات زیستی نقره، توانایی جذب سریع و موثر فلز کادمیوم را دارند؛ بنابراین این نانوذرات می توانند به عنوان روشی ارزان قیمت، غیرسمی و دوست دار محیط زیست، برای حذف فلزات سنگین در مدت زمان کوتاه مورد استفاده قرار گیرند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
119
لینک کوتاه:
magiran.com/p1584135 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!