ارزیابی خطر اختلالات اسکلتی-عضلانی کارگران اسکله های بارگیری بندرعباس به روش چارت ارزیابی جابه جایی دستی بار (MAC) در سال 1390

چکیده:
زمینه و هدف
با توجه به اینکه اسکله های بارگیری بندرعباس از مهم ترین مکان ها در فعالیت جابه جایی و حمل دستی کالا بوده و روزانه صدها کارگر، کالاهای نفتی و غیرنفتی را از کانتینرها و لنج ها به صورت دستی جابه جا و حمل می نمایند، این دسته از کارگران در معرض عوامل خطر متعددی در بروز اختلالات اسکلتی-عضلانی قرار دارند. بنابراین، این تحقیق با هدف تعیین خطر اختلالات اسکلتی-عضلانی در کارگران اسکله های بارگیری بندرعباس به روش چارت ارزیابی جابه جایی دستی بار (Manual Handling Assessment Chart; MAC) انجام شد.
مواد و روش ها
در این مطالعه مقطعی، 248 نفر از کارگران بخش بارگیری دو اسکله در شهر بندرعباس به طور تصادفی ساده انتخاب گردیدند و با استفاده از چارت مخصوص روش MAC، سه نوع فعالیت برداشتن بار انفرادی، تیمی و حمل دستی بار در آنها مورد بررسی قرار گرفت و در هر فعالیت عوامل خطر مربوط به محیط کار، بار جابه جا شونده و وضعیت بدنی بدن امتیاز بندی گردید. سپس بر اساس امتیازات نهایی، سطح خطر نهایی (حداقل 1 و حداکثر 4) و نیز اولویت اقدامات اصلاحی تعیین گردید.
یافته ها
در هر سه فعالیت، سطح خطر بالایی به دست آمد؛ به طوری که سطح خطر 3 و 4 در فعالیت برداشتن بار به ترتیب 21/51% و 06/33%، حمل بار تیمی به ترتیب 47/58% و 11/39% و حمل دستی بار به ترتیب 02/77% و 31/13% به دست آمد.
نتیجه گیری
با توجه به سطح خطر به دست آمده در اسکله های باربری، به نظر می رسد اکثر عوامل خطر مربوط به محیط کار، بار جابه جاشونده و وضعیت بدنی باید فورا اصلاح گردند و در بین عوامل خطر موجود، عوامل محیطی در درجه اول اهمیت قرار دارند.
زبان:
فارسی
صفحات:
527 تا 536
لینک کوتاه:
magiran.com/p1584393 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!