بررسی آلودگی گوسفندان به شیستوزومیازیس در مناطق مرکزی استان مازندران 92-1391

چکیده:
زمینه مطالعه
شیستوزومیازیس یکی از آلودگی های مهم در نشخوارکنندگان به حساب می آید. این ترماتود در عروق خونی انواع حیوانات مشاهده می شود. این انگل از بسیاری کشورها از جمله ترکمنستان، قزاقستان، ایران، عراق و قسمتی از اروپا مشاهده شده است.
هدف
هدف از این مطالعه تعیین میزان آلودگی به شیستوزوما ترکستانیکم در گوسفندان مناطق مرکزی استان مازندران در سال 92-1391 می باشد.
روش کار
طی گزارش سازمان دامپزشکی کشور مبنی بر تلفات سنگین بعضی گله ها در شهرهای شمالی به این مناطق مراجعه گردید. طی بررسی های به عمل آمده 2/21 ٪ در گله های آلوده تلفات مشاهده گردید که با کالبد گشایی 2 راس لاشه در هر گله علت مرگ اورنیتوبیلارزیا ترکستانیکم تائید گردید. از گله های مورد نظر در این شهرستانها نمونه مدفوع تهیه گردید سپس با روش شناور سازی مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج بدست آمده با آزمون های آماری مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
نتایج
طی این بررسی که در پنج شهرستان مرکزی استان که بیشترین میزان آلودگی در شهرستان بابلسر و کمترین آن دربخش مقریکلای شهرستان بابل مشاهده گردید. تلفات در دام ها از نظر جنسیت نیز مورد ارزیابی قرار گرفت و نشان داده شده میزان مرگ و میر در جنس ماده بیشتر از جنس نر مشاهده گردید (0.05>p).
نتیجه گیری نهایی: اورنیتوبیلارزیوزیس یکی از بیماری های بومی در بعضی نقاط ایران محسوب می گردد که اپیدمی های مختلفی در سال های اخیر در ایران اتفاق افتاده است. از آنجا که این انگل قادر به ایجاد ضررهای اقتصادی فراوانی در گله های گوسفند و بز در ایران می باشد با توجه به اینکه استان مازندران از کانون های حایز اهمیت این آلودگی می باشد لذا توجه بیش از پیش سازمان دامپزشکی و نهادهای وابسته به آن را برای کنترل هرچه بهتر و بیشتر این آلودگی می طلبد.
زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 281
لینک کوتاه:
magiran.com/p1588966 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!