تاثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر سبک یادگیری وارک بر HBA1C و FBS مبتلایان به دیابت نوع دو

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دیابت نوع دو با افزایش میزان قند خون ناشتا (FBS) و هموگلوبین گلیکوزیله (HbA1c) عوارض جبران ناپذیری بر زندگی بیماران وارد می کند. آموزش خودمراقبتی و در نظر گرفتن تفاوت سبک های یادگیری در میان بیماران، امری ضروری محسوب می گردد. مطالعه حاضر با هدف تعیین تاثیر آموزش خودمراقبتی مبتنی بر سبک یادگیری وارک بر HBA1C و FBS مبتلایان به دیابت نوع دو انجام شد.
مواد و روش ها
مطالعه ی حاضر یک کارآزمایی بالینی می باشد. 72 بیمار مبتلا به دیابت نوع 2 تحت پوشش کلینیک پارسیان مشهد در سال 1394 به روش در دسترس انتخاب و به صورت تصادفی در دو گروه 36 نفره ی مداخله و کنترل قرار گرفتند. گروه مداخله براساس نتایج پرسشنامه سبک یادگیری وارک در گروه های یادگیری شنیداری، دیداری، نوشتاری و مهارتی قرار گرفتند. آموزش خودمراقبتی طی دو جلسه 60 دقیقه ای و هر دو هفته یک بار برای گروه مداخله متناسب با سبک یادگیری بیماران و در گروه کنترل با استفاده از سبک آموزشی رایج سخنرانی ارائه گردید. جهت سنجش وضعیت خودمراقبتی، میزان HBA1C و FBS در بیماران هر دو گروه، قبل و یک ماه و نیم پس از مداخله مورد بررسی قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آزمون های کای دو، من ویتنی، تی مستقل و ویلکاکسون تحت نرم افزار 21 SPSS انجام شد.
یافته ها
پس از اجرای مداخله میانگین HBA1C از 0/8 ± 7/7 به 0/7 ± 7/5 (0/062 >P ) و میانگین FBS از 33/5 ± 176/1 به 32/8 ± 147/7 رسید (0/001 >P ). این تفاوت تنها در رابطه با میزان FBS بین دو گروه معنی دار بود (0/002 = P).
نتیجه گیری
بکارگیری سبک یادگیری وارک در آموزش با کاهش میزان HBA1C و FBS منجر به ارتقاء خودمراقبتی بیماران مبتلا به دیابت نوع 2 گردید. پیشنهاد می گردد قبل از آغاز آموزش به بیماران سبک یادگیری آن ها با استفاده از مقیاس تعیین سبک یادگیری وارک مشخص گردد و آموزش ها بر مبنای سبک یادگیری بیماران ارائه شوند.
زبان:
فارسی
صفحات:
67 تا 76
لینک کوتاه:
magiran.com/p1592140 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!