کلونینگ و تعیین توالی ژن متالوپروتئاز مقاوم به گرما از باکتری Anoxybacillus flavithermus به دست آمده از چشمه آب گرم قینرجه، مشگین شهر

چکیده:
در موجودات گرمادوست، غالبا بیوماکرومولکول ها مقاوم به حرارت هستند. این بیوماکرومولکول ها علاوه بر دمای بالا، در شرایط به شدت قلیایی یا اسیدی نیز در برابر دناتوره شدن مقاومت می کنند. پروتئازهای پایدار حرارتی پتانسیل قابل توجهی برای بسیاری از صنایع غذایی، تولید کاغذ و شوینده ها، حذف ضایعات سمی و حفاری نفت دارند. این آنزیم ها را می توان از طریق بهینه سازی تخمیر گرمادوست در میکروارگانیسم ها و یا کلون کردن به روش تکنولوژی DNA نوترکیب در یک میزبان مزوفیل به حداکثر تولید رساند. متالوپروتئازها نیز نوعی پروتئاز وابسته به یون هستند. متالوپروتئازی که در مطالعه حاضر مورد بررسی قرار گرفت یک اندوپپتیداز وابسته به یون روی است. ژن متالوپروتئاز از باکتری Anoxybacillus flavithermus کلون شد. از روش PCR برای تکثیر ژن استفاده شد. یک جفت پرایمر با جایگاه برش برای آنزیم های NheI و XhoI طراحی شد، در وکتور pET21a(+) کلون شد و به میزبان BL21 ترانسفورم شد. نتایج حاصل از آنالیز توالی ژن کلون شده حاکی از تشابه ژن مورد نظر با پروتئاز واریانت های مختلف گونه Anoxybacillus flavithermus دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
83 تا 98
لینک کوتاه:
magiran.com/p1593286 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!