تاثیر تیمار لایه نشانی اصلاح شده بر ویژگی های کاغذ تهیه شده از الیاف بازیافتی

چکیده:
سابقه و هدف
روش های نانوفناوری همچون تکنیک لایه به لایه پتانسیل زیادی را برای اصلاح خواص الیاف سلولزی و بهبود کیفیت آن نشان داده است. در این تکنیک، الیاف سلولزی با ذرات یونی با بار مخالف در یک محیط واکنش قرار می گیرد و طی آن ذرات یونی عمدتا با جاذبه الکترواستاتیکی توسط سطح الیاف جذب می شود. بین لایه نشانی های متوالی مرحله شستشو قرار دارد که بیشتر برای حذف ذراتی است که بصورت فیزیکی و سست جذب سطح الیاف شده اند. بکارگیری مراحل مختلف شستشو در این تکنیک تا حدود زیادی امکان کاربردی کردن آن را مشکل نموده است. از اینرو در این تحقیق، تاثیر بکارگیری سیستم لایه به لایه اصلاح شده (بدون شستشو) بر بهبود مقاومت های کاغذ تهیه شده از الیاف بازیافتی مورد ارزیابی قرار گرفته است.
مواد و روش ها
آزمایشات لایه نشانی با استفاده از پلیمرهای نشاسته کاتیونی و نشاسته آنیونی برای تشکیل یک تا سه لایه متوالی بر روی الیاف بازیافتی تهیه شده از کارتن های کنگره ای کهنه انجام شد. برای هر مرحله لایه نشانی، 500 میلی لیتر سوسپانسیون خمیر الیاف با خشکی حدود 48/0 درصد، با دور ثابت 750 در دقیقه بمدت 10 دقیقه، با محلول های نشاسته توسط همزن آزمایشگاهی بهم زده شد. سپس از خمیرکاغذ تیمارنشده و تیمار شده، کاغذهای دست ساز با وزن پایهg/m2 3±60 تهیه و ویژگی های فیزیکی (ضخامت و دانسیته ظاهری) و مقاومتی (شاخص مقاومت به کشش، شاخص مقاومت به ترکیدن و انرژی کششی جذب شده) آن مورد مقایسه قرار گرفت.
یافته ها
نتایج نشان داد که با تیمار الیاف بازیافتی با سیستم لایه به لایه اصلاح شده ضخامت کاغذ کاهش و دانسیته ظاهری آن افزایش یافته است. بعلاوه، این سیستم تاثیر قابل توجهی در توسعه مقاومتهای کاغذ داشته است. برای مثال؛ با لایه نشانی سه لایه از نشاسته های یونی، شاخص مقاومت به کشش کاغذ از N.m/g 9/15 به N.m/g 29/47، شاخص ترکیدن از kPa.m2/g 1/05 به kPa.m2/g 15/2 و انرژی کششی جذب شده ازJ/m2 42/2 بهJ/m2 28/10 افزایش یافت. همچنین در ریزنگار های الکترونی تهیه شده نیز ظاهر متفاوتی از الیاف تیمارشده نسبت به الیاف تیمار نشده مشاهده شده است؛ که بیانگر افزایش ژلاتینی شدن سطح الیاف تیمارشده در اثر افزایش جذب نشاسته کاتیونی می باشد.
نتیجه گیری
لایه نشانی نشاسته کاتیونی و نشاسته آنیونی در سیستم لایه به لایه اصلاح شده زمینه افزایش جذب الکترواستاتیکی نشاسته کاتیونی را بر روی الیاف بازیافتی فراهم می آورد. این امر با توسعه پیوندهای بین الیاف، موجب بهبود مقاومتهای کاغذهای تهیه شده از الیاف بازیافتی شده است.
زبان:
فارسی
در صفحه:
107
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594431 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!