مدل سازی و پیش بینی گسترش شهری بر اساس شبکه عصبی پیش خورانده بهینه شده و فیلتر همسایگی با حدود آستانه مختلف؛ منطقه مورد مطالعه: شهر تهران

چکیده:
با توجه به افزایش روز افزون جمعیت و سرعت بالای آن و تاثیر آن در رشد شهری، مطالعه، بررسی، و پیش بینی رشد شهری از موضوعات مهم جامعه امروزی محسوب می گردد. لذا، هدف اصلی این مقاله بررسی و نمایش رشد شهری در سال های اخیر و پیش بینی آن برای سال های آینده می باشد. به این منظور، در این تحقیق، از ترکیب روش شبکه عصبی پیش خورانده با فیلترهای همسایگی استفاده شده است. در این مقاله تنها رشد کاربری ساختمانی به عنوان رشد شهری در نظر گرفته شده است. تصاویر ماهواره لندست در سال های 1994، 2004، و 2014 برای تولید نقشه شهر (ساختمانی و غیر ساختمانی) بکار گرفته شدند. برای طبقه بندی تصاویر و استخراج نقشه از روش ماشین بردار پشتیبان استفاده شد. برای مدل سازی رشد شهری، شبکه عصبی پیش خورانده پیشنهادی در 2 مرحله اجرا شد؛ (1) برای یادگیری و تعیین وزن ها با استفاده از نقشه سال های 1994 و 2004، و (2) به صورت رو به جلو برای پیش بینی نقشه شایستگی برای سال 2014. به منظور پیش بینی نقشه شایستگی با دقت بالا، معماری شبکه عصبی با توجه به کمترین RMSE تعیین گردید. سپس نقشه شایستگی پیش بینی شده با فیلترهای مختلف همسایگی ترکیب و نقشه سال 2014 پیش بینی گردید. دقت روش در دو مرحله تعیین شد. ابتدا دقت نقشه شایستگی پیش بینی شده با استفاده از روش ROC بررسی گشت که دقت حاصل برابر 46/92 درصد بدست آمد. سپس در مرحله دوم میزان تطابق نقشه شهری پیش بینی شده با نقشه مرجع سال 2014 با استفاده از ماتریس مقایسه و با معیارهای دقت کلی و ضریب کاپا به ترتیب 22/92 و 31/82 درصد بدست آمد. در نهایت روش ارائه شده برای پیش بینی نقشه شهری سال 2024 به کار گرفته شد که نتایج حاکی از رشد بی رویه شهر در غرب و جنوب غربی منطقه می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
87 تا 100
لینک کوتاه:
magiran.com/p1594804 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!