تاثیر تابش لیزر خونی به روش ترانس کوتانئوس بر تغییرات همودینامیک بعد از عمل سزارین الکتیو

پیام:
چکیده:
مقدمه
امروزه لیزر داخل عروقی به طور گسترده در مامایی و ژنیکولوژی به منظور تحریک تبادل گردش خون جفتی - رحمی وهمچنین پیشگیری و درمان التهاب دستگاه تناسلی داخلی استفاده می شود.(1) از طرفی حفظ ثبات بالینی مادران حین و پس از سزارین می تواند موجب بازگشت زودتر آنان به فعالیت های معمول شده و تقویت وابستگی مادر و نوزاد را به دنبال داشته باشد. لذا این مطالعه با هدف بررسی تاثیر لیزر کم توان داخل عروقی به روش ترانس کوتانئوس بر تغییرات همودینامیک پس از عمل سزارین الکتیو انجام شد.
مواد و روش ها
این کارآزمایی بالینی دوسویه کور بر روی 70 خانم باردار گراوید 1 یا 2 در محدوده سنی 18 تا 40 سال با کلاس 1 و 2ASA انجام شد. بیماران به طور تصادفی به دو گروه لیزر و کنترل تقسیم شدند و روش بیهوشی در هر دو گروه یکسان بود. پس از خاتمه عمل 35 نفر تحت تابش لیزر کم توان RED با دوز 650 نانومتر به روش ترانس کوتانئوس به مدت ده دقیقه بر ورید کوبیتال قرار گرفتند و 35 نفر نیز تحت تابش لیزر خاموش قرار گرفتند. فشار خون، نبض و اشباع اکسیژن شریانی بیماران در مرحله قبل از تابش لیزر و سپس هر پانزده دقیقه یک بار به مدت یک ساعت و تا زمان بازگشت از بی حسی در طول مراقبت در ریکاوری ثبت شد و نهایتا ابتدا تغییرات همودینامیک هر دو گروه با هم مقایسه و سپس این تغییرات در گروه لیزر قبل و بعد از لیزردرمانی نیز با هم مقایسه شدند.
یافته ها
از نظر میانگین سن، وزن و قد و همچنین طول زمان عمل بین دوگروه تفاوت معناداری مشاهده نشد. (05/0< p). براساس نتایج به دست آمده میانگین فشار خون شریانی در گروه لیزر (8/17±105 میلی متر جیوه) و در گروه کنترل (4/22 ±1/102 میلی متر جیوه) بود. لذا در مجموع از نظر آماری اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده نگردید . (05/0< p) از نظر ضربان قلب نیز تعداد ضربان بر دقیقه در گروه لیزر (8/20±6/86) در گروه کنترل (16±6/86) بود و از نظر آماری اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده نگردید. (05/0< p) درصد اشباع اکسیژن شریانی در گروه لیزر (3/1 ± 98) و در گروه کنترل (2 ± 97) بود و از نظر آماری اختلاف معنی داری بین دو گروه مشاهده نگردید. (05/0< p) تغییرات میانگین فشار خون شریانی، ضربان قلب و درصد اشباع اکسیژن شریانی در گروه لیزر قبل و بعد از مداخله اندازه گیری شد و هیچ تغییر معناداری در پارامترهای مورد ارزیابی قبل و بعد از لیزرتابی مشاهده نشد. (05/0< p)
نتیجه گیری
تابش لیزر کم توان به روش ساب کوتانئوس موجب تغییرات قابل توجهی بر وضعیت همودینامیک بیماران اعم از فشار خون، ضربان قلب و درصد اشباع اکسیژن شریانی نمی شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
38 تا 43
لینک کوتاه:
magiran.com/p1595149 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!