ارتباط بین تفکر منطقی، خوش‫بینی و تاب‫آوری با بهزیستی روانشناختی در پرستاران بیمارستانهای شهر کرمانشاه

پیام:
چکیده:
مقدمه
در سالهای اخیر منابع استرس‫زا و محیط های نامساعد رو به افزایش است. با توجه به شغل پر استرس پرستاری و مطالعات صورت گرفته در رابطه با عوامل حمایتی در این حرفه، هدف از این مطالعه تعیین ارتباط بین تفکر منطقی، خوش‫بینی و تاب‫آوری با بهزیستی روانشناختی در پرستاران بیمارستانهای شهر کرمانشاه است.
روش کار
این پژوهش از نوع توصیفی- همبستگی است که در سال 1394 انجام شد. جامعه آماری شامل کلیه پرستاران زن در بیمارستانهای شهر کرمانشاه بود، 210 نفر به روش تصادفی خوشه ایچند مرحله ای انتخاب شدند. نمونه ها به وسیله پرسشنامه های تفکر منطقی Kember، مقیاس خوش‫بینی ASQ، تاب‫آوری CD-RIS و نسخه کوتاه مقیاس بهزیستی روانشناختی RSPWB، مورد آزمون قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج نشان داد بین تفکر منطقی و بهزیستی روانشناختی رابطه مثبت، بین بهزیستی روانشناختی و تاب‫آوری رابطه مثبت و بین خوش‫بینی با بهزیستی روانشناختی و مولفه های آن رابطه مثبت و معنی دار وجود دارد (01/0 > P). همچنین نتایج تحلیل رگرسیون نشان داد متغیرهای تاب‫آوری و خوش‫بینی پیش‫بینی کننده های مناسبی برای متغیر بهزیستی روانشناختی بودند و این دو متغیر با هم 7/29 درصد از تغییرات بهزیستی روانشناختی را تبیین می کنند (01/0 > P).
نتیجه گیری
بهزیستی روان‫شناختی متاثر از عوامل شخصیتی از جمله تاب‫آوری و خوش‫بینی فرد می باشد، از طرفی مولفه ای مهم در سلامت حرفه ای آنان است و برای مراقبت موثر از بیماران ضروری است و از آنجا که مهم ترین جنبه آموزش پرستاری آموزش عملی است و یادگیری پایدارتری را به دنبال دارد لذا ضرورت رشد و توسعه تفکر منطقی، تاب‫آوری و خوش‫بینی به عنوان عوامل موثر بر بهزیستی روان‫شناختی در آموزش پرستاری به خصوص در آموزش عملی بیشتر محسوس است.
زبان:
فارسی
صفحات:
49 تا 56
لینک کوتاه:
magiran.com/p1596543 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!