طراحی پرسشنامه خود اظهاری خستگی رانندگان اتوبوس بین شهری

پیام:
چکیده:
سابقه و هدف
سیستم اتوبوس رانی بین شهری یکی از گسترده ترین شبکه های جابه جایی مسافران است. رانندگان این سیستم در معرض خستگی های ذهنی و جسمی قرار دارند که عامل بسیاری از حوادث رانندگی است. در میان ابزار های سنجش خستگی، پرسشنامه به دلیل مشارکت مستقیم راننده و راحتی تحلیل یافته ها از اهمیتی ویژه برخوردار است. هدف مطالعه حاضر طراحی پرسشنامه خود اظهاری خستگی رانندگان اتوبوس بین شهری است.
روش بررسی
مطالعه از نوع طراحی و روان سنجی پرسشنامه بود که نخست با 30 راننده اتوبوس بین شهری مصاحبه شد. مصاحبه ها تا زمان اشباع داده ها ادامه یافت. با توجه به آنالیز مصاحبه ها، گویه های اولیه استخراج شدند. پس از تایید روایی صوری گویه ها، برای بررسی روایی محتوا از مدل لوشی استفاده شد. پذیرش گویه ها بر مبنای کسب نمره دست کم 0/99 برای نسبت روایی محتوا و 0/75 برای شاخص روایی محتوایی صورت گرفت. پایایی گویه ها با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ و معیار پذیرش 0/75 بررسی شد. کلیه تجزیه وتحلیل ها در نرم افزار SPSS نسخه 16 انجام شد.
یافته ها
مصاحبه با رانندگان، فهرستی دربردارنده 28 گویه پدید آورد. نتایج نشان داد همه گویه ها از روایی صوری برخوردار بوده، ولی ضرورت استفاده از هفت گویه کمتر از 0/99بود که موجب حذف آن ها شد و پرسشنامه دارای 21 گویه شد. کلیه 21 گویه باقی مانده از سادگی، روشنی و ارتباط کافی (0/75=CVI و 0/99 = CVR) برخوردار بودند. پایایی پرسشنامه نهایی نیز تایید شد (0/93=α).
نتیجه گیری
پرسشنامه طراحی شده می تواند به عنوان یک ابزار مفید در بررسی خستگی در رانندگان اتوبوس های بین شهری مورداستفاده قرار گیرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
129 تا 134
لینک کوتاه:
magiran.com/p1597086 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!