عوامل استرس زا محیط بالینی دانشجویان رشته پرستاری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی دزفول

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
دانشجویان رشته های پرستاری علاوه بر استرس های ناشی از محیط های آموزش نظری تحت تاثیر استرس های مختلف آموزش در بالین نیز قرار می گیرند، لذا این مطالعه با هدف تعیین عوامل استرس زا محیط بالینی دانشجویان رشته پرستاری و اتاق عمل دانشگاه علوم پزشکی دزفول در سال 1394 انجام شد.
روش و
مواد
در این مطالعه توصیفی-تحلیلی 234 دانشجوی پرستاری و اتاق عمل به صورت سرشماری وارد مطالعه شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته شامل اطلاعات دموگرافیک و عوامل استرس زای محیط بالین بود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از SPSS-20و روش های آمار توصیفی و تحلیلی استفاده گردید.
یافته ها
یافته ها نشان داد که بیشترین حیطه استرس زا در دانشجویان پرستاری و اتاق عمل مربوط به حیطه احساسات ناخوشایند، و کمترین حیطه استرس زا مربوط به برقراری ارتباطات بین فردی در محیط بالین بود. مطالعه نشان داد که بین رشته تحصیلی دانشجویان و میانگین نمره حاصل از حیطه تجارب تحقیر آمیز با استفاده از آزمون آماری اسپیرمن (r=0/16) (p=0/045) ارتباط معنی داری وجود دارد به طوری که دانشجویان پرستاری از تنش بیشتری در این حیطه رنج می برند.
نتیجه گیری
مطالعه نشان داد میانگین استرس دانشجویان در حد متوسط می باشد و حیطه های استرس زا در چهار حیطه ارتباطات فردی، اقدامات بالینی تنش زا، احساسات ناخوشایند و تجارب تحقیرآمیز به دست آمدند که خوشبختانه در خیلی از موارد قابل اصلاح و تغییر می باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
111 تا 118
لینک کوتاه:
magiran.com/p1600163 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!