ارزیابی کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی ارتش با استفاده از مدل لیب کوال

چکیده:
مقدمه
درحال حاضر، کتابخانه های تحقیقاتی و دانشگاهی مشغول تعریف معیارهای جدید برای توصیف خدمات خود می باشند تا درجهت ارزیابی های پیامدمحور به جای تمرکز صرف بر شاخص های دروندادی، بروندادی یا منابع حرکت کنند. پژوهش حاضر با هدف تعیین کیفیت خدمات کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی ارتش با استفاده از مدل لیب کوال انجام گرفته است.
روش
این پژوهش به صورت پیمایشی و ابزار گردآوری اطلاعات پرسشنامه لیب کوال می باشد. نسخه اصلی پرسشنامه لیب کوال در مطالعه غفاری و کرانی در سال 1390 به زبان فارسی (95/0=a) استفاده شد که با توجه به ایجاد تغییرات جزیی در پرسشنامه مذکور توسط پژوهشگران این مطالعه، مجددا پایایی و روایی پرسشنامه سنجش شد. روایی پرسشنامه توسط اساتید و متخصصان این حوزه تایید و پایایی با محاسبه ضریب آلفای کرونباخ 85/0، تایید گردید. جامعه پژوهش را استفاده کنندگان از کتابخانه های مرکزی، پرستاری و دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش در سال تحصیلی 1393-1392 تشکیل می دهند که بر اساس فرمول کوکران، تعداد 261 نفر به عنوان نمونه از لیست دانشجویان هر دانشکده انتخاب شدند. نمونه گیری به روش تصادفی طبقه ای انجام شد و پس از توزیع پرسشنامه ها بین نمونه ها، به ترتیب 190، 53 و 12نفر از استفاده کنندگان کتابخانه های مرکزی، پرستاری و دندان پزشکی دانشگاه علوم پزشکی ارتش به پرسشنامه ها پاسخ دادند. برای تحلیل داده ها از آزمون های تی زوجی و تحلیل واریانس با استفاده از نرم افزار SPSS نسخه 16 استفاده شد.
نتایج
یافته ها نشان داد که در ارزیابی کلی کتابخانه های دانشگاه علوم پزشکی ارتش، تفاوت آماری معناداری بین حداکثر سطح انتظارات کاربران و خدمات دریافتی وجود دارد (001/0P<). اما در حیطه «کتابخانه به عنوان یک مکان» میانگین خدمات دریافتی در هر سه کتابخانه، از میانگین حداقل انتظارات کاربران بیشتر می باشد. همچنین تفاوت آماری معناداری بین خدمات دریافتی و حداقل انتظارات کاربران در کتابخانه های دانشکده پزشکی (001/0P<)، پرستاری (009/0P=) و دندانپزشکی (008/0P=) وجود دارد.
نتیجه گیری
میانگین خدمات دریافتی در هر سه کتابخانه دانشگاه علوم پزشکی ارتش با حداقل انتظارات کاربران تقریبا برابر بوده و کیفیت خدمات در این کتابخانه ها مورد قبول می باشد.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
202 تا 213
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601750 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!