الگویابی ارزیابی چند بعدی کیفیت دوره های آموزشی الکترونیکی از دیدگاه فراگیران

چکیده:
مقدمه
با رشد آموزش الکترونیکی در دهه اخیر، جستار در زمینه ارزشیابی و استانداردهای آموزش الکترونیکی، در جهت بهینه سازی و اثربخش نمودن آن روی نموده است. این پژوهش با توجه به ضرورت ارزشیابی کیفیت در سیستم های آموزش الکترونیکی، از دیدگاه فراگیران و با هدف الگویابی ارزیابی چند بعدی کیفیت دوره های آموزش الکترونیکی با رویکردی فراگیرمحور انجام شد.
روش
این پژوهش از نظر ماهیت و هدف کاربردی و از نظر روش گردآوری داده ها، توصیفی و پیمایشی بود. جامعه آماری کلیه دانشجویان کارشناسی ارشد آموزشی الکترونیکی در دانشگاه های تهران در سال 93-92 بودند و نمونه، 201 نفر از این دانشجویان در سال 93 بودند که به شیوه تصادفی ساده انتخاب شدند. گردآوری داده ها با پرسشنامه محقق ساخته برای بررسی عوامل موثر بر رضایت فراگیران در دوره های آموزش الکترونیکی صورت گرفت. روایی ابزار با کسب نظرات سه نفر از استادان گروه علوم تربیتی و پایایی آن از طریق آلفای کرونباخ تعیین شد (81%=a). برای تحلیل داده ها از مدل تحلیل مسیر استفاده شد که مولفه های غالب اثرگذار بر رضایت فراگیران شناسایی و مدل علی طراحی شد. عوامل موثر بر رضایت فراگیران بررسی و ضمن تحلیل آثار مستقیم متغیرهای اثرگذار، آثار غیرمستقیم آنها نیز بر متغیر وابسته بررسی شد و در نهایت مدل برازش پیشنهادی با استفاده از نرم افزار Lisrel نسخه 5/8 سنجش شد.
نتایج
با توجه به شاخص برازش به دست آمده برای هر مولفه، در مجموع شاخص ها از مطلوبیت مناسبی برخوردار بودند. روابط بین متغیرها در مدل رضایت فراگیران، بیانگر معنی داری روابط بین عامل (رضایت فراگیران) و متغیرهای مکنون؛ به کارگیری تکنولوژی، خصوصیات آموزشی دوره، ارزیابی، پشتیبانی، تعامل، فراگیر و مدیریت در سطح 01/0 معنادار بود.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد که با در دست داشتن نمرات استاندارد مربوط به متغیرهای تاثیرگذار بر رضایت فراگیران، می توان میزان رضایت آنان از کیفیت دوره های آموزشی الکترونیکی را برآورد کرد و مدل پیشنهادی برازش خوبی از داده های دنیای واقعی داشته است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
227 تا 238
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601753 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!