تاثیر دوره پزشکی مبتنی بر شواهد بر دانش و توانایی های عملی دستیاران بالینی از دیدگاه آنها

چکیده:
مقدمه
پزشکی مبتنی بر شواهد به معنای کاربرد متعهدانه بهترین شواهد عینی برای اتخاذ تصمیمات تشخیصی و درمانی دقیق، آگاهانه و منصفانه برای بیماران است. این رویکرد، تلاش می کند با ایجاد و تقویت توانایی طرح سوال، مهارت های جستجوی اطلاعات، برگزیدن بهترین شواهد و مستندات در دسترس و ارزیابی نقادانه آن و بکارگیری نتایج تحلیل و نقد مستندات و شواهد، کیفیت تصمیم گیری های بالینی را بهبود بخشد. پژوهش حاضر با هدف بررسی تاثیر دوره های آموزشی پزشکی مبتنی بر شواهد بر دانش نظری و توانایی های عملی دستیاران بالینی انجام شده است.
روش
تحقیق حاضر با رویکردی کمی، به روش نیمه آزمایشی تک گروهی انجام گردید. ابزار پژوهش، دو پرسشنامه محقق ساخته ارزیابی رضایتمندی و خودارزیابی دانش و یک آزمون سنجش توانایی عملی بود که روایی آنها از دیدگاه پنج نفر از متخصصین بالینی و آموزش پزشکی تایید شد و پایایی دو پرسشنامه با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب92/0 و 93/0 بدست آمد. پرسشنامه ها برای همه 110 نفر دستیار شرکت کننده در دوره آموزشی پزشکی مبتنی بر شواهد ارسال شد و در نهایت 62 پرسشنامه به طور کامل پاسخ داده شد. داده های گردآوری شده با استفاده از نرم افزارSPSS نسخه 14 و آزمون تی زوجی، همبستگی پیرسون و آمار توصیفی تحلیل شد.
نتایج
برگزاری دوره در افزایش رضایت، و توانایی عملی دستیاران تاثیر معناداری داشته است. همچنین دانش نظری دستیاران بعد از اتمام دوره در مقایسه با قبل از دوره تفاوت معناداری نشان داد (P<0.01). افزایش دانش نظری و توانایی عملی دستیاران نیز با هم همبستگی معنادار داشتند (r=84%).
نتیجه گیری
به نظر می رسد لازم است در دوره های پزشکی مبتنی بر شواهد، توسعه مهارت های عملی مورد توجه بیشتری قرار گیرد. همچنین لازم است در بخش های بالینی در مورد ضرورت و الزام تصمیم گیری های بالینی مبتنی بر شواهد تدابیری اندیشیده شود.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
251 تا 260
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601755 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!