ارائه مدل علی پیش بینی اضطراب رایانه بر اساس باورهای هوشی: نقش واسطه ای اهداف پیشرفت و درگیری شناختی

نویسنده:
چکیده:
مقدمه
در عصر حاضر هر چیزی که به فناوری رایانه مربوط باشد حائز اهمیت فرض می گردد؛ با این حال، بسیاری از افراد ممکن است نسبت به کار با رایانه احساسات و نگرش های منفی داشته باشند که یکی از آنها اضطراب رایانه است. هدف از این مطالعه ارائه مدلی برای پیش بینی اضطراب رایانه بر اساس باورهای هوشی با تمرکز روی اهداف پیشرفت و درگیری شناختی بود.
روش
این پژوهش توصیفی از نوع همبستگی بود. جامعه آماری شامل دانشجویان رشته های علوم انسانی دانشگاه پیام نور شیراز بود که 290 دانشجوی کارشناسی (194 دختر و 96 پسر) از دانشکده علوم انسانی دانشگاه پیام نور شیراز با استفاده از روش نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه های مقیاس اضطراب رایانه، اهداف پیشرفت، باورهای هوشی و درگیری شناختی بود. برای تحلیل داده ها از روش تحلیل مسیر به کمک نرم افزار لیزرل نسخه 51/8 استفاده شد.
نتایج
نتایج نشان داد که اثر مستقیم باورهای هوشی افزایشی بر اضطراب رایانه دانشجویان منفی و برابر با 05/0- است و از نظر آماری در سطح 01/0 معنادار است که از طریق اهداف تبحری و راهبردهای یادگیری عمیق صورت می گیرد. در ضمن، اثر غیرمستقیم باورهای هوشی ذاتی بر اضطراب رایانه برابر با 01/0 و از نظر آماری معنادار نیست. علاوه بر این، از میان متغیرهای وارد شده در پژوهش، بیشترین اثر غیرمستقیم بر اضطراب رایانه به اهداف تبحری تعلق داشت که منفی و مساوی با 13/0 بوده و در سطح 01/0 معنادار است. همچنین بیشترین اثر مستقیم بر اضطراب رایانه در مدل برازش شده متعلق به راهبردهای شناختی عمیق است که برابر با 39/0 بوده و در سطح 01/0 معنادار است.
نتیجه گیری
یافته ها نشان داد که رابطه بین باورهای هوشی و اضطراب رایانه تحت تاثیر اهداف پیشرفت و درگیری شناختی است.
زبان:
انگلیسی
صفحات:
261 تا 273
لینک کوتاه:
magiran.com/p1601811 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!