شناسایی آتش در سنجش از دور از دیدگاه برخی از سنجنده های ماهواره ای

چکیده:
جنگل ها 31 درصد از سطح خشکی ها را پوشش داده اند و نقش مهمی را برای بشر و طبیعت به همراه دارند. سالانه صدها مورد آتش سوزی در سطح کشور ایران رخ می دهد و هزاران هکتار از درختان و گیاهان را طعمه خود می سازد. به دلیل قرار گرفتن کشور ایران در کمربند خشک کره زمین و ناحیه پرفشار جنب حاره ای، شرایط جوی لازم جهت وقوع آتش سوزی جنگل ها و مراتع فراهم می باشد.
آتش سوزی اثرات زیان باری نظیر تخریب چرخه طبیعت و محیط زیست، گرم شدن زمین، از بین رفتن پوشش گیاهی سطح خاک، خشک شدن خاک منطقه و... را در پی دارد. در نتیجه پیش بینی و جلوگیری از بروز گسترش آتش سوزی در این مناطق از اهمیت زیادی برخوردار می باشد، که به این منظور نیاز به شناسایی آتش در این مناطق و مطالعه روی نتایج است. در این تحقیق هدف بررسی روش های مختلف شناسایی آتش سوزی از دیدگاه سنجنده های مختلف در سنجش ازدور می باشد. همانطور که می دانید در حوزه سنجش ازدور به دلیل گسترش پرتاب ماهواره، انواع ماهواره و سنجنده های سنجش ازدوری وجود دارد که امکان شناسایی آتش سوزی را برای ما فراهم می سازد.
در این تحقیق به بررسی شناسایی آتش سوزی توسط سنجنده های مختلف از جمله MODIS، AVHRR، HJ-IRS و Landsat پرداخته شده است. از بین سنجنده های مطالعه شده در این تحقیق نمی توان قطع به یقین گفت که کدام سنجنده بطور مطلق برای مطالعات شناسایی آتش سوزی مناسب است، بلکه بسته به روش و الگوریتمی که برای شناسایی آتش سوزی روی داده های سنجنده های مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و با توجه به محدودیت های منطقه نتایج مختلفی بدست می آید. در کل می توان از تمامی سنجنده های دارای باند حرارتی و انعکاسی در شناسایی آتش استفاده کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
15 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1602281 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!