پیش بینی تغییرات تبخیر واقعی سالانه در مناطق خشک با استفاده از چارچوب اصلاح شده بادیکو (مطالعه موردی: حوضه آبریز نیشابور -رخ)

پیام:
چکیده:
تعیین و پیش بینیمولفه های بیلان آب به ویژه تبخیر واقعی در حوضه های آبریز اهمیت زیادی در ارایه راهکارهای مدیریتی و برنامه ریزی های سازگاری با تغییر اقلیم دارد. مدل های هیدرولوژیکی توزیعی یا فیزیک-مبنا بسیار پیچیده بوده و برای تخمین مولفه های بیلان آب نیازمند داده های فراوانی می باشند. هم چنین دقت و کیفیت داده های ورودی تاثیر زیادی بر میزان دقت این مدل ها دارد. در برخی موارد نیازی به داشتن تخمین بسیار دقیق مولفه های بیلان نیست و برای اهداف مدیریتی داشتن تخمین اولیه از تبخیر و رواناب در مقیاس سالانه کافی می باشد. به همین دلیل استفاده از مدل های یکپارچه مفهومی در مطالعات اولیه هیدرولوژی گسترش یافته است. یکی از مدل های یکپارچه ساده که کاربرد آن در سطح جهان گسترش زیادی یافته، منحنی های بادیکو می باشد. منحنی های بادیکو برای حوضه های دارای شرایط پایدار که در آن ها تغییرات ذخیره آب ناچیز فرض می شود، قابل استفاده می باشد. با گسترش استفاده از چارچوب بادیکو مدل جدیدی (مدل Greve et al.، 2016) ارائه شده است که با تغییر شرایط مرزی بتواند در مقیاس های زمانی کوچک و در شرایطی که تغیییرات ذخیره آب قابل صرف نظر کردن نیست، مقدار تبخیر حوضه را تخمین بزند. در پژوهش حاضر با توجه به شرایط ناپایدار حوضه نیشابور- رخ، مدل جدید ارائه شده با استفاده از داده های بارش، تبخیر پتانسیل و تبخیر واقعی واسنجی و سپس مقدار تبخیر برای دوره پایه (1351-1350 تا 1384-1383) و دوره آینده (1396-1395 تا 1429-1428) با استفاده از مدل اقلیمی به دست آمده از پروژه CORDEX تخمین زده شد. میانگین پارامترهای مدل گریو و همکاران ( و ) با توجه به تبخیر واقعی به دست آمده از مدل SWAT به ترتیب برابر 24/0 و 54/1 به دست آمد. نتایج بررسی تغییر اقلیم نشان داد که مقدار بارش در دوره آینده 48/0 درصد کاهش و دمای متوسط، تبخیر پتانسیل و تبخیر واقعی به ترتیب 25/11، 66/4 و 11/2 درصدافزایش خواهد یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
398 تا 411
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603116 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!