مقایسه تاثیر طب فشاری در دو نقطه KI-1 (یانگ کوان) و LI-4 (هوگو) بر گرگرفتگی زنان یائسه: کارآزمایی بالینی

چکیده:
زمینه و هدف
اهمیت بررسی زنان در دوره ی یائسگی به دلیل بروز علایم وعوارضی می باشد که یکی از شایع ترین و زودرس ترین آن ها، گرگرفتگی است. برای درمان گرگرفتگی روش های دارویی مانند هورمون درمانی و غیر دارویی پیشنهاد شده است. در این مطالعه به دلیل تمایل بیشتر افراد به شیوه های غیر دارویی، تاثیر طب فشاری برگرگرفتگی، مورد بررسی قرار گرفت.
روش بررسی
این مطالعه به صورت کارآزمایی بالینی برروی 90 نفر (دو گروه آزمایش KI-1 و LI-4 ویک گروه HT-7)که به روش نمونه گیری تصادفی در درمانگاه شهید مطهری شیراز در سال 1393 انتخاب گردیدند، انجام شد. در گروه KI-1 و LI-4 (آزمایش) و کنترل(HT-7) دو بار در هفته، هربار به مدت 5 دقیقه و طی 5 هفته طبق مدل چرخشی روی نقاط مذکور، فشار اعمال شد. موقعیت نقطه ی LI4 به صورت قرینه وسط زاویه بین استخوان های اول و دوم کف دست، مابین انگشت شست و اشاره بر روی پشت دست، نقطه یKI-1 نیز در محل اتصال یک سوم قدامی و دو سوم خلفی کف پا (بین انگشتان دوم و سوم) و نقطه ی HT-7 یا شن من (شبه طب فشاری) بین دو تاندون مچ دست در راستای انگشت کوچک قرار دارد. در نهایت داده ها با نرم افزار 16SPSS ، آزمون آنالیز واریانس و ANOVAتجزیه و تحلیل شد.
یافته ها
شدت گرگرفتگی (قبل و بعد مداخله) در گروه آزمایش LI-4 وKI-1 به طور معناداری تفاوت داشت (001/0P<). اما در گروه کنترل تغییری دیده نشد (233/0P=). درون گروه ها (قبل و بعد از مداخله)، ازنظر مدت زمان گرگرفتگی تفاوتی نداشتند (5 0/0P>). با این حال در مقایسه ی میانگین تعداد دفعات گرگرفتگی، تفاوت آماری معنی داری بین گروه های LI-4 و KI-1 با گروه کنترل دیده شد (001/0P<).
نتیجه گیری
نتایج ما نشان داد طب فشاری به طور معنی داری در درمان گرگرفتگی موثر واقع می شود. لذا می توان آن را به عنوان یک روش درمانی با هزینه ی کم و کاربرد آسان پیشنهاد کرد.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 10
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603394 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!