تنوع زیستی سنک های جنس (Orius (Hemiptera: Anthocoridae در اقلیم ها و فصول مختلف استان کهگیلویه و بویراحمد و بررسی تاثیر بوم نظام کشاورزی روی تنوع زیستی این شکارگران

چکیده:
سن های جنس Oriusبه عنوان دشمنان طبیعی بسیاری از آفات گیاهی در دنیا شناخته می شوند. این مطالعه به منظور بررسی فون و تنوع زیستی سنک های Anthocoriade در شرایط مختلف اقلیمی استان کهگیلویه و بویراحمد و تاثیر بوم نظام کشاورزی روی تنوع زیستی سن های شکارگر این جنس، صورت گرفت. سه اقلیم و از هر اقلیم سه اکوسیستم (باغی، زراعی و دست ورزی نشده) و از هر اکوسیستم سه تکرار انتخاب و نمونه برداری هر دو هفته یک بار انجام شد. شناسایی گونه ها براساس ژنیتالیای افراد نر صورت گرفت و تعیین تنوع زیستی با استفاده از شاخص چیرگی شانون-وینر انجام شد. در مجموع شش گونه شامل O. s albidipennis (Reuter)، O. niger (Wolff)، O. laevigatus (Fiber)،Orius pallidicornis (Reuter)،O. vicinus (Ribaut)، (Reuter) O. horvati از مناطق مختلف این استان شناسایی شدند. نتایج نشان داد که در اقلیم گرمسیری O. albidipennis و در اقلیم سردسیری گونه O. niger به عنوان گونه غالب خانواده Anthocoridae در استان کهگیلویه و بویراحمد بودند. شاخص شانون محاسبه شده در سه منطقه گرم، معتدل و سرد به ترتیب برابر 245/1، 233/1و 9896/0 بود. تنوع زیستی سن های جنس Orius در اکوسیستم دست ورزی نشده به صورت معنی داری بیش تر از اکوسیستم دست ورزی شده بود. در ضمن با توجه به اثرات سوء دست ورزی تنوع زیستی و جمعیت سنک های Orius، در بوم نظام های کشاورزی، اعمالی مانند تنوع کشت، کشت توام و باقی گذاشتن علف های هرز به صورت پرچین های اطراف مزرعه و یا جزایر سبز می تواند موجب افزایش تنوع و به دنبال آن کارایی این شکارگران شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 14
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603721 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!