کاربرد مدلهای دوز-پاسخ در تعیین میانه دوز موثر جاذب خاکستر استخوان در حذف فلوراید از محلول های آب آشامیدنی

پیام:
چکیده:
مقدمه
در مطالعات مربوط به جذب آلاینده ها برروی جاذب های مختلف، تعیین دوز جاذب مورد استفاده از مهمترین مشخصه هایی است که باید مورد توجه قرارگیرد. هدف این مطالعه استفاده از مدلهای دوز-پاسخ در تعیین دوزهای هدف خاکستر استخوان در حذف فلوراید از محلول های آبی و مقایسه مدل های ایزوترم جذب با مدل های دوز-پاسخ از دیدگاه رفتار جذب است.
روش کار
در این مطالعه تجربی، خاکستر استخوان با استفاده از کوره الکتریکی در دمای C°450 و زمان 2 ساعت تهیه شد. دانه بندی جاذب با الک های استاندارد ASTM در محدوده 35-18 مش انجام و مشخصات آن با روش های متداول تعیین گردید. غلظت فلوراید نمونه ها با روش توصیه شدهٔ شرکت (HACH) با دستگاه Dr-5000 با ریجنت فلوراید اندازه گیری شد. مدل های دوز-پاسخ به داده ها برازش و پارامترهای مورد نظر برآورد شدند. بر اساس شاخص های نیکویی برازش به مقایسه مدل های ایزوترم جذب با مدل های دوز-پاسخ پرداخته شد. کلیه روش های ذکر شده با استفاده از برنامه نویسی در محیط نرم افزار R و روی داده های میزان حذف و میزان جذب فلوراید صورت گرفت
یافته ها
محاسبه شاخص های (AIC،) نشان داد، مناسب ترین مدل برای برازش به داده ها در 10 = pH و غلظت 10، 7 = pH و غلظت 20، مدل ایماکس و در 7 = pH و غلظت 10، 7 = pH و غلظت 15، مدل درجه دو می باشد. بر اساس این مدل ها، میانه دوز موثر خاکستر استخوان در حذف فلوراید با غلظت 10 میلی گرم بر لیتر 11/0 گرم در 10 = pH وحداکثردوز موثر با غلظت 20 میلی گرم بر لیتر 25/1 گرم در 7 = pH تعیین شد. شاخص (AIC) نشان داد، مدل دوز-پاسخ درجه دو نسبت به مدل های ایزوترم جذب برازش بهتری به داده های جذب دارند.
نتیجه گیری
با استفاده از روش های آماری، میانه و حداکثر دوز موثر خاکستر استخوان در حذف فلوراید با دقت بیشتری برآورد می شوند. علاوه بر آن تعیین دوزهای هدف با روش مدلبندی بجای آزمایشهای مکرر، از لحاظ اقتصادی و زمان بر بودن انجام آزمایشها مقرون به صرفه خواهد. مدل دوز-پاسخ درجه دو، می تواند جایگزین مناسبی برای مدل های ایزوترم جذب در بررسی رفتار جذب باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
237 تا 248
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603726 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!