بررسی شیوع تریکومونیازیس و تعیین میزان حساسیت دارویی انگل های جداشده به مترونیدازول در شهر قروه در سال 1394

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
تریکومونیازیس یکی از شایع ترین عفونت های غیر ویروسی منتقل شونده از طریق جنسی است که به وسیله تک یاخته ای به نام تریکوموناس واژینالیس ایجاد می گردد. هدف از این مطالعه بررسی شیوع این عفونت و همچنین تعیین میزان حساسیت دارویی انگل های جدا شده از افراد آلوده به مترونیدازول بود.
روش کار
این مطالعه توصیفی بر روی 670 نفر از زنان مراجعه کننده به مراکز بهداشتی درمانی در شهر قروه واقع در استان کردستان، در سال 1394 انجام گرفت. جهت تشخیص تریکومونیازیس از روش گسترش مرطوب و کشت در محیط دورسه استفاده گردید. آزمون حساسیت دارویی انگل های جدا شده در محیط برون تنی و بعد از دست یابی به کشت خالص انگل در محیط دیاموند و در شرایط هوازی انجام گردید.
نتایج
از 670 نمونه مورد آزمایش هشت نمونه (2/1%) با روش کشت و چهار نمونه (6/0%) با روش گسترش مرطوب ازنظر وجود تریکوموناس واژینالیس مثبت گردیدند. پنجاه درصد افراد مبتلابه تریکومونیازیس در محدوده سنی 35 تا 44 سال و در گروه افراد بی سواد قرار داشتند (05/0P<). علائم بالینی مشاهده شده در افراد آلوده عبارت بود از ترشح واژن، درد در ناحیه زیر شکم، خارش، سوزش، مقاربت دردناک و ترشح زرد مایل به سبز. همه انگل های جداشده نسبت به مترونیدازول حساس بوده و میانگین و انحراف استاندارد حداقل غلظت مهارکنندگی (MIC) آن ها برابر 85/0 ± 9/1 میکروگرم در میلی لیتر تعیین گردید.
نتیجه نهایی: اگرچه تریکومونیازیس در جمعیت موردمطالعه شیوع نسبتا پائینی دارد اما با توجه به اهمیت بیماری های منتقل شونده از راه جنسی، لزوم ارائه و اجرای راهکارهای بهداشتی و همچنین اقدام درزمینهٔ افزایش سطح آگاهی های افراد جامعه به منظور کنترل و پیشگیری از این عفونت ها ضروری به نظر می رسد.
زبان:
فارسی
صفحات:
185 تا 192
لینک کوتاه:
magiran.com/p1603736 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!