بررسی اثر بخشی آموزش معکوس کردن عادت بر کاهش اختلال ناخن جویدن

چکیده:
مقدمه
اختلال ناخن جویدن در زمره ی رفتارهای عادتی طبقه بندی شده است این اختلال که اغلب در کودکان و گاهی بزرگ سالان دیده می شود به طور ناخودآگاه صورت می گیرد یعنی افراد مبتلا به این اختلال هنگام جویدن ناخن متوجه عمل خود نیستند. معکوس کردن عادت (HRT) از پرکاربردترین روش هایی است که برای درمان این اختلال بکار رفته است. پژوهش حاضر با هدف مطالعه اثر بخشی HRT در کاهش و بهبود اختلال ناخن جویدن انجام شده است.
روش
روش این مطالعه، شبه آزمایشی با اندازه گیری مکرر(بدون گروه گواه) بود. قبل از کاربندی درمانی پیش آزمون اجرا گردید. سپس متغیر مستقل ارایه و در انتها پس آزمون اجرا شد. در فاصله ی دو ماه بعد از اتمام جلسات، مجددا آزمون پیگیری اجرا گردید. نمونه ی آماری پژوهش، 5 نفر از دانش آموزان متوسطه ی پسر شهرستان بوکان بودند. آن ها با مراجعه به مشاوره مدرسه خواستار دریافت کمک شده بودند. مصاحبه ی بالینی، ثبت فراوانی ناخن جویدن در روز، و آزمون اضطراب حالت-صفت برای سنجش به کار گرفته شدند.
نتایج
بعد از انجام مداخله، فراوانی ناخن جویدن و اضطراب حالت-صفت کاهش داشتند. این کاهش تا دو ماه پس از اتمام جلسات پایدار بوده و هیچ یک از دانش آموزان به شرایط قبلی بازنگشتند.
بحث و نتیجه گیری
روشHRT در درمان ناخن جویدن، کاهش اضطراب و بهبود کیفیت زندگی فرد و آسیب های ناشی از آن موثر است. با توجه به محدودیت ناشی از تعداد کم شرکت کنندگان این مطالعه، پیشنهاد می شود ضمن تکرار مطالعه در نمونه ای بزرگتر، اثر بخشی آن در درمان سایر اختلالات عادتی نیز بررسی گردد.
زبان:
فارسی
صفحات:
29 تا 34
لینک کوتاه:
magiran.com/p1605760 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!