بررسی اثرات ضدباکتریایی و ارزیابی هیستوپاتولوژیکی و ماکروسکوپی اثر عصاره زانتوپارملیا لینئولا بر روی التیام زخم در مدل حیوانی خرگوش

نویسنده:
پیام:
چکیده:
مقدمه
گلسنگ ها ارگانیسم های همزیست بین یک مایکوبیونت (قارچ) و یک فایکوبیونت (جلبک سبز فتواتوتروف و یا سیانوباکتری) هستند. تاثیر برخی ترکیبات مختلف زیستی گلسنگ ها بر علیه ویروس ها، باکتری ها، انگل ها و خواص ضد تومور و التهاب آنها شناخته شده است.
هدف
در این مطالعه اثر عصاره تال زانتوپارملیا لینئولا بر روند ترمیم زخم در پوست خرگوش بررسی می شود.
روش بررسی
گونه زانتوپارملیا لینئولا از منطقه زیراب استان مازندران جمع آوری و کروماتوگرافی لایه نازک انجام شد. سپس عصاره متانولی آن با استفاده از سوکسله تهیه شد. پس از ایجاد زخم، خرگوش ها در چهار گروه تقسیم شدند: گروه کنترل، تحت درمان با پماد آلفا، تحت درمان با پماد 5 درصد عصاره زانتوپارملیا لینئولا و تحت درمان با پماد 10 درصد عصاره زانتوپارملیا لینئولا. سپس درمان تا بهبود کامل زخم ادامه یافت. برای مطالعات هیستوپاتولوژی، نمونه های بافتی خرگوش بیست روز پس از جراحی از محل زخم های ترمیم شده اخذ شد.
نتایج
عصاره متانولی زانتوپارملیا لینئولا مساحت زخم را در گروه درمان نسبت به گروه کنترل به طور در خور توجهی کاهش داد. وجود ترکیبات اوزنیک اسید، پروتوستراریک اسید، و سالازینیک اسید اثبات شد.
نتیجه گیری
عصاره متانولی زانتوپارملیا لینئولا به دلیل داشتن خاصیت ضد التهابی، ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی روند ترمیم زخم پوستی را تسریع کرده و مدت زمان لازم برای بهبودی کامل زخم را کاهش می دهد.
زبان:
فارسی
صفحات:
123 تا 131
لینک کوتاه:
magiran.com/p1606581 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!