بازنمایی ساختار صفوی باغ تاریخی عباس آباد نطنز

چکیده:
باغ عباس آباد نطنز از باغ های به جامانده از قرن یازدهم هجری )مقارن با دوره صفوی( است. این باغ اثری است که در پیوند با محیط پیرامون و موقعیت ساختاری اش، نمود متفاوتی در میان باغ های شاهی دارد، تا آنجا که قرارگیری آن در منطقه ییلاقی نطنز و دامنه کوه کرکس از وجوه برجسته آن به لحاظ منظری به شمار می آید. پژوهش پیش رو تلاشی در جهت بازنمایی ساختار اولیه این باغ با استناد به گزارش های علمی، متون و اسناد تاریخی موثق و مطابقت با گونه های مشابه است.
یافت ه هایی که در حوزه این مطالعه به دست آمده است در راستای شناخت گونه ای از باغ های ایرانی است که مبتنی بر واقعیت های موجود می باشد. یکی از رویکردهای این مطالعه، نگرش به ساختار کلی مجموعه عبا سآباد که باغ را جزئی از آن م یداند است. این نگرش مجموعه عباس آباد را به مثابه منظومه ای در تعامل با بستر شکل گیری اش م یبیند. افزون بر این، هدف از بررسی چنین موضوعی، نگاه دقیق تر به یکی از باغ های خارج از شهر و منزلگاهی است. خوانش زمینه پیدایشاثر، به نمودارشدن ساختارهای ارزشمندی که در پیوند با باغ شاهی قرار م یگرفتند، منجر شد. اجزایی همچون معدن سرب و روی، آثاری از قبرستانی قدیمی و سکونت گاه نخستین را می توان از یافته های این پژوهش دانست. در حیطه عناصر معماریانه نیز وجود مکان اقامتی ساباط در مجاورت باغ محرز شد. همچنین در روند تحقیق، شناسایی گیاهان اصیل و نظام آبیاری باغ مد نظر قرار گرفته است.
زبان:
فارسی
صفحات:
21 تا 42
لینک کوتاه:
magiran.com/p1607965 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!