تغییرات غلظت سرمی TNF-α موش های سرطانی بعد از یک دوره فعالیت استقامتی متوسط

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
شرکت در تمرینات ورزشی با تقویت سیستم ایمنی و کاهش التهاب، پتانسیل پیشگیری از سرطان پستان را دارد و می تواند ککسیا که از عارضه های سرطان در مراحل پیشرفته است را کاهش دهد. هدف پژوهش حاضر بررسی اثر یک دوره تمرینات استقامتی با شدت متوسط قبل از تشکیل تومور، بر میزان غلظت سرمی TNF-α و وزن بدن موش های مبتلا به سرطان پستان می باشد.
روش بررسی
24 سر موش بالب سی ماده به طور تصادفی در 3 گروه کنترل منفی (استراحت-سالم)، کنترل مثبت (استراحت-تومور) و گروه تجربی (ورزش-تومور) توزیع شدند. گروه تجربی تمرین استقامتی مداوم را به مدت 12 هفته، 5 روز در هفته انجام دادند. شدت تمرین در هفته اول 4/15متر بر دقیقه شروع و به تدریج در هفته آخر به 8/23 متر بر دقیقه افزایش داشت. 24 ساعت پس از پایان برنامه تمرین، رده سلولی سرطانی T14 در
2 گروه کنترل مثبت و تجربی به صورت زیر جلدی تزریق شد. پس از ایجاد تومور، میزان غلظت TNF-α با روش الایزا اندازه گیری شد. وزن موش ها از ابتدا تا انتهای تحقیق به صورت مکرر هر 2 هفته یک بار اندازه گیری شد.
یافته ها
میانگین میزان TNF-α در گروه تجربی نسبت به گروه کنترل مثبت به صورت معنی داری کاهش یافته بود (0٫030P=)، ولی تفاوت معنی داری بین گروه تجربی و کنترل منفی مشاهده نشد. میانگین وزن موش ها در گروه تجربی نسبت به 2 گروه کنترل منفی و کنترل مثبت در حین تشکیل تومور و 2 هفته پس از تشکیل تومور نسبت به گروه کنترل مثبت کمتر کاهش یافته بود. سطح معنی داری 0٫05P< در نظر گرفته شد.
نتیجه گیری
به نظر می رسد که شرکت در تمرینات ورزشی با شدت متوسط می تواند با کاهش میزان سایتوکین TNF-α و کاهش وضعیت ککسیا در پیشگیری از بروز سرطان پستان نقش داشته باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
44 تا 54
لینک کوتاه:
magiran.com/p1611833 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!