بررسی میزان فلزات سنگین موجود در سبزیجات توزیع شده در شهر یزد

چکیده:
اهداف سبزیجات از اجزای مهم رژیم غذایی سالم و مناسب هستند. عمده ترین راه ورود فلزات سنگین به بدن از طریق مواد غذایی به ویژه سبزیجات است. باتوجه به اینکه آبیاری با فاضلاب به امری مرسوم تبدیل شده است، اگر استانداردها به ویژه برای محصولاتی که خام مصرف می شوند، رعایت نشود می تواند سلامت مردم را تهدید کند. به همین منظور در این مطالعه غلظت فلزات سنگین (سرب و کادمیوم و آرسنیک) در سبزیجات موجود در سبزی فروشی های شهر یزد بررسی شده است.
مواد و روش ها این تحقیق مطالعه ای توصیفی مقطعی بود و 40 نمونه سبزی (جعفری، گشنیز، تره و کاهو) طی 2 ماه و هر ماه 20 نمونه به طور تصادفی از سبزی فروشی های شهر یزد جمع آوری شد. پس از آماده سازی طبق روش های ارائه شده، از دستگاه جذب اتمی برای تعیین غلظت فلزات سنگین استفاده شد. تجزیه وتحلیل داده های به دست آمده توسط نرم افزار SPSS و اکسل انجام شد. درنهایت اطلاعات به دست آمده با استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و کشاورزی مقایسه شد.
یافته ها میانگین غلظت فلزات سنگین (کادمیوم و آرسنیک و سرب) در سبزیجات گوناگون متغیر مشاهده شد که در این بین جعفری درمجموع بیشترین (mg/kg 15/533) و کاهو کمترین مجموع غلظت فلزات سنگین (mg/kg 5/342) را داشت.
نتیجه گیری غلظت فلزات سنگین در تمام سبزیجات آزمایش شده بیشتر از حد استانداردهای سازمان بهداشت جهانی و سازمان غذا و کشاورزی بود. به نظر می رسد خاک یا آب استفاده شده برای کاشت این سبزیجات حاوی مقادیر زیادی فلزات سنگین بوده و استانداردهای لازم برای آبیاری و کاشت سبزیجات را نداشته باشد؛ بنابراین سازمان های مربوطه باید اقدامات کنترلی انجام دهند.
زبان:
فارسی
صفحات:
392 تا 397
لینک کوتاه:
magiran.com/p1612547 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!