تحلیلی بر سازوکار روش پرتوی گاما در تصفیه و گندزدایی لجن فاضلاب

چکیده:
با افزایش ساخت و بهره برداری تصفیه خانه های فاضلاب، تولید و مصرف لجن فاضلاب به عنوان یکی از ضایعات آلی افزایش یافته است. به دلیل ناتوانی روش های به طور متداول استفاده شده برای تصفیه و تثبیت لجن در حذف کامل بیمارگرها و جلوگیری از رشد مجدد آن ها، حذف مواد شیمیایی آلی پیچیده و دیگر آلاینده ها، استفاده کشاورزی یا دفع در محیط زیست لجن می تواند برای محصولات کشاورزی، انسان و دام خطرناک بوده و باید قبل از استفاده یا دفع، گندزدایی شوند. عدم وجود مطالعه جامع در زمینه روش های جدید گندزدایی لجن در ایران، لزوم معرفی این فن آوری ها و سازوکار تاثیر آن ها را آشکار می سازد. در این بررسی، مطالعات مرتبط صورت گرفته در دهه اخیر از بانک های اطلاعاتی Scopus، Elsevier، Google Scholar و SID با کلیدواژه های لجن فاضلاب، گندزدایی و پرتو یون ساز به صورت فارسی و انگلیسی جستجو شد.در بین روش های گندزدایی لجن فاضلاب، بهترین روش برای حذف بیمارگرها صرف نظر از مسائل اقتصادی، پاستوریزاسیون حرارتی و پرتوهای یون ساز می باشد. از بین پرتوهای یون ساز، پرتو گاما و بیم الکترون امکان استفاده برای اهداف گندزدایی لجن فاضلاب را داشته، ولی مزایای پرتو گاما نسبت به بیم الکترون باعث شده که از پرتو گاما استفاده گسترده تری شود. در لجن فاضلاب تحت پرتو گاما ممکن است فرآیندهایی مانند اکسایش مواد آلی، تخریب ساختمان مولکول های آلی و غیرآلی، تغییر در سیستم کلوئیدی و مرگ بیمارگرها مشاهده شود، لذا مقاله حاضر به بررسی سازوکار های تاثیر پرتو گاما بر موارد مذکور و عوامل تغییر دهنده این سازوکار ها می پردازد. با توجه به کاربرد لجن در ایران عمدتا در کشت سبزیجات و ورود آلاینده های آلی و معدنی به زنجیره غذایی با مصرف مستقیم این گیاهان، کاربرد روش های نوین گندزدایی و تصفیه لجن فاضلاب از جمله تکنیک پرتو گاما و مطابقت لجن مصرفی با استانداردهای مربوطه ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
9 تا 23
لینک کوتاه:
https://www.magiran.com/p1616336 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با ثبت ایمیلتان و پرداخت حق اشتراک سالانه به مبلغ 1,390,000ريال، بلافاصله متن این مقاله را دریافت کنید.اعتبار دانلود 70 مقاله نیز در حساب کاربری شما لحاظ خواهد شد.

پرداخت حق اشتراک به معنای پذیرش "شرایط خدمات" پایگاه مگیران از سوی شماست.

اگر مقاله ای از شما در مگیران نمایه شده، برای استفاده از اعتبار اهدایی سامانه نویسندگان با ایمیل منتشرشده ثبت نام کنید. ثبت نام

اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!