اثر موسیقی درمانی(لالایی) بر شاخص های فیزیولوژیک و رشد نوزادان نارس

چکیده:
هدف
نظر به آنکه «مراقبت آغوشی مادرانه» (KMC) از جمله روش های معمول در بخش مراقبت های ویژه (NICU) در جهت افزایش وزن کودکان است، هدف از این مطالعه، بررسی تاثیر موسیقی (لالایی) بر شاخص های فیزیولوژیک و رشد نوزادان نارس در حین «مراقبت آغوشی مادرانه» (KMC) بود.
روش بررسی
طرح این پژوهش از نوع شبه آزمایشی بوده و جامعهٔ آماری آن شامل نوزادان نارس شهرستان بابل از اسفند 1392 تا بهمن 1393 بود. به دلیل مشکلات دست یابی به نمونهٔ نوزادان نارس از روش نمونه گیری در دسترس استفاده شد. نمونه شامل 24 نوزاد نارس (12 نوزاد گروه کنترل و 12 نوزاد گروه آزمایش) بود. ابتدا پرسشنامهٔ مشخصات باروری تکمیل شد و پس ازآن شاخص های فیزیولوژیک، شامل: تعداد ضربان قلب (در دقیقه) و درصد اشباع اکسیژن در خون شریان به صورت روزانه در فرم ثبت علائم ثبت شد. شاخص های رشد، شامل: قد و دور سر به صورت هفتگی در «منحنی رشد فنتن» (Fenton) ثبت و مقایسه گردید.
یافته ها
تحلیل داده ها نشان داد که اثرات مداخلهٔ موسیقی لالایی بر وزن نوزادان معنادار بود. به علاوه در گروه کنترل نیز با همین معناداری مشاهده شد. در بررسی اثر مداخله بر دور سر و قد نوزادان ملاحظه شد که مداخله تاثیر معناداری در مقایسه با گروه کنترل داشته است (0٫01>p). دو گروه در بیشترین میزان ضربان قلب (Ratemax)، تعداد تغییرات پایین تر از میانگین (Changemin)، تعداد تغییرات بالاتر از میانگین (Changemax)، کمترین میزان غلظت اکسیژن خون (SPO2min) و میانگین غلظت اکسیژن خون (SPO2mid) تفاوت معناداری داشتند (0٫05>p).
نتیجه گیری
نتایج حاکی از آن بود که مراقبت آغوشی مادرانه (KMC) به همراه موسیقی (لالایی) می تواند حمایت محیطی تکمیل کننده ای در کنار حمایت های پزشکی داشته و نقش موثری را در بهبود وضعیت نوزاد و آرامش مادر بازی کند.
زبان:
فارسی
صفحات:
242 تا 250
لینک کوتاه:
magiran.com/p1620844 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!