اثرات ترکیب بنزو-آ- پایرن بر میزان فعالیت آنزیم اتوکسی رزورفین- او- د اتیلاز و آسیب های ژنومی در ماهی جاوا مداکا (Oryzias javanicus)

پیام:
چکیده:
زمینه
بنزو- آ- پایرن یک ترکیب هیدروکربنه حلقوی چند زنجیره معطر با وزن مولکولی بالا بوده که اثرات سرطان زایی بالایی دارد. لذا هدف این مطالعه بررسی اثرات ترکیب بنزو- آ- پایرن بر القاء فعالیت آنزیم EROD کبدی و شکست رشته های DNA کبد در ماهی مداکا است.
مواد و روش ها
23 عدد ماهی مداکا پس از انتقال به آکواریوم های 10 لیتری به مدت 7 روز در چهار گروه شامل گروه کنترل، با غلظت کم (5/0 میکروگرم در لیتر)، غلظت متوسط (5/1 میکروگرم در لیتر) و غلظت بالا (5 میکروگرم در لیتر) به روش سمی استاتیک در معرض ترکیب بنزو-آ- پایرن قرار گرفتند. در روز هفتم نمونه برداری از کبد ماهیان انجام شده و بخشی از نمونه ها بلافاصله هموژن شدند و برای سنجش آنزیم EROD مورد استفاده قرار گرفت. قسمت دیگر از نمونه های کبدی پس از انتقال به فریزر 20- درجه سانتی گراد جهت سنجش میزان یکپارچگی ساختار DNA مورد استفاده قرار گرفت. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از آنالیز واریانس یک طرفه و آزمون دانکن انجام شد. سطح اعتماد 5 درصد (05/0>P) به عنوان سطح معنی داری آماری در نظر گرفته شد.
یافته ها
افزایش معنی داری در میزان فعالیت آنزیم EROD بین تیمارهای آزمایش نسبت به گروه کنترل مشاهده شد. هرچند ماهی هایی که در معرض بیشترین غلظت (5 میکروگرم در لیتر) بنزو- آ- پایرن قرار گرفته بودند، میزان شکستگی DNA بالاتری داشتند با این حال تفاوت معنی داری در میزان شکستگی رشته های DNA در بین تیمارهای مورد مطالعه نسبت به گروه کنترل مشاهده نشد.
نتیجه گیری
ترکیب بنزو- آ- پایرن سبب افزایش فعالیت آنزیم EROD کبدی از آنزیم های فاز I سیستم سم زدایی ترکیبات هیدروکربن های آروماتیک چند حلقه ای در ماهیان مداکا می گردد. با این حال به نظر می رسد ماهیان مداکا دارای مکانیسم های ترمیمی و جلوگیری کننده از شکست رشته های DNA هستند.
زبان:
فارسی
صفحات:
787 تا 798
لینک کوتاه:
magiran.com/p1624098 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!