استفاده از داربست هیدروکسی آپاتیت- ژلاتین پوشیده شده با سلول های بنیادی استرومایی مغز استخوان به عنوان گرافت استخوانی در مدل حیوانی

پیام:
چکیده:
زمینه
داربست های کامپوزیتی با دارا بودن برخی از ویژگی های مطلوبشان امروزه کاربردهای فراوانی در مهندسی بافت های سخت دارند. در مطالعه حاضر با بررسی های آزمایشگاهی (In vitro) و همچنین پیوند به جمجمه رت بالغ (In vivo)، نقش کامپوزیت هیدروکسی آپاتیت- ژلاتین در دو حالت، یکی به تنهایی و دیگری پوشیده شده با سلول های بنیادی استرومایی مغز استخوان (BMSCs) در روند بهبودی ضایعات استخوانی، کاهش زمان ترمیم و میزان پاسخ ایمنی بدن مورد بررسی قرار گرفت.
مواد و روش ها
در مطالعه حاضر، جهت تهیه نانو داربست هیدروکسی آپاتیت-ژلاتین از پودر نانوهیدروکسی آپاتیت و ژلاتین استفاده شد. BMSCs با روش فلوشینگ (خروج مغز قرمز استخوان با جریان پر فشار مایع) جداسازی و کشت داده شدند. در این پژوهش از 15 سر رت نر بالغ نژاد ویستار با وزن حدود 250-200 گرم استفاده شد. گروه های مورد مطالعه شامل: گروه نقص استخوانی با داربست هیدروکسی آپاتیت-ژلاتین، گروه نقص استخوانی با هیدروکسی آپاتیت-ژلاتین به همراه BMSCsو گروه نقص استخوانی بدون داربست که پس از یک هفته و یک ماه از جراحی مورد بررسی قرار گرفت. از آزمون MTT جهت بررسی زیست سازگاری داربست مذکور استفاده شد. جهت تائید روند پیشرفت ترمیم و میزان حضور سلول های التهابی از رنگ آمیزی هماتوکسیلین- ائوزین و به منظور بررسی سنتز رشته های کلاژن از رنگ آمیزی تری کروم ماسون استفاده شد.
یافته ها
نتایج ارزیابی MTT نشان داد که داربست (Scaffold) مورد نظر اثر سمی بر روی سلول های استرومایی ندارد. اولین نشانه های استخوان سازی در هفته اول در گروه پیوند هیدروکسی آپاتیت- ژلاتین به همراه سلول های BMSCs ظاهر شد. اما در هفته چهارم استخوان سازی کامل تر شده و باقی مانده های داربست مورد نظر به صورت جزایری در بافت استخوانی اسفنجی یافت شد. بیشترین تعداد لنفوسیت ها در گروه های تجربی پس از یک هفته از کاشت داربست ها مشاهده گردید.
نتیجه گیری
به نظر می ر سد که داربست هیدروکسی آپاتیت-ژلاتین پوشیده شده با سلول های BMSCs، نقش بالقوه ای در روند ترمیم داشته است و به عنوان راهکار درمانی مناسب در ترمیم ضایعات وسیع استخوانی می توان از آن بهره جست.
زبان:
فارسی
صفحات:
773 تا 786
لینک کوتاه:
magiran.com/p1624099 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!