بررسی و مقایسه ترکیبهای شیمیایی اسانس گیاه بومادران Achillea millefolium subsp. millefolium با دو روش تقطیر با آب و دستگاه مایکروویو

پیام:
چکیده:
در این تحقیق سرشاخه های گلدار گیاه بومادران Achillea millefolium subsp. millefolium از ایستگاه تحقیقاتی موسسه تحقیقات جنگل ها و مراتع کشور در استان البرز در اواخر تابستان 1390 جمع آوری گردید و با استفاده از روش تقطیر با آب و دستگاه مایکروویو اسانس گیری گردید. بازده اسانس در روش تقطیر با آب 4/0 درصد و در مایکروویو 2/0 درصد به دست آمد که دلیل بازده کم اسانس شرایط متفاوت زمانی بود. سپس نمونه های اسانس با استفاده از دستگاه های کروماتوگرافی گازی (GC) و کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی (GC/MS) مورد شناسایی قرار گرفت.در روش تقطیر با آب ترکیب های عمده اسانس عبارت بودند از: گاما- ترپینن (2/18 درصد)، المول استات (9/12 درصد)،کاریوفیلن استات (2/12 درصد) و بورنیل استات (10 درصد)، در حالی که در روش مایکروویو، ترکیب های عمده شامل: 1- ترپینئول (6/17 درصد)، آلفا – بیسابولول اکسیدآ (6/10 درصد)، ترانس –توجون (3/7 درصد) و ترپینن – 4 – ال – استات (1/7 درصد) بودند که از نظر کمی و کیفی متفاوت گزارش شدند.
زبان:
فارسی
صفحات:
56 تا 64
لینک کوتاه:
magiran.com/p1630406 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!