بررسی مروری عوامل خطر فرو رفتن سوزن آلوده و تماس با مایعات آلوده بیماران و تاثیر بکارگیری روش های کاهش صدمات شغلی در پرسنل بیمارستان

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
عفونت های شغلی (HIV، HBV، HCV) معظل جدی سیستم های بهداشتی درمانی هستند. گزارش شده است که بیش از 35 میلیون کارکنان بهداشتی (HCWS) در سرتاسر دنیا در معرض صدمات پوستی با وسائل تیز آلوده هستند. این عفونت ها از طریق خون و مایعات بدن بیماران حین مراقبت های درمانی از طریق فرو رفتن سوزن آلوده و پاشیده شدن خون یا مایعات به HCWS منتقل می شود. بخش جراحی و اتاق عمل به لحاظ انجام روش های درمانی تهاجمی، تماس مکرر با خون و مایعات بدن بیماران و استفاده از انواع وسائل برنده در معرض خطر بالا ابتلا به عفونت های شغلی هستند.
مواد و روش ها
در این بررسی مروری براساس معیارهای ورود به مطالعه (انجام پژوهش هائی که در 10 سال اخیر در محیط های بهداشتی درمانی انجام شده بودند) و به منظور تعیین عوامل خطر و میزان اثربخشی راهکارهای موثر برای کاهش بروز عفونت های شغلی 17 مقاله خارجی و 10 مقاله داخلی انتخاب و مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافته ها
نتایج پژوهش ها نشان دهنده شیوع بالای وقوع تماس با مایعات بدن بیماران (80-30%) هستند. بیشترین تماس ها در اتاق عمل، در پرستاران، حین بخیه کردن و درپوش گذاری سوزن رخ می دهد و برای کاهش بروز فرو رفتن سوزن آلوده و تماس پوستی با مایعات آلوده، رعایت احتیاطات استاندارد در تمام محیط های بهداشتی درمانی اکیدا توصیه می شود. حین عمل جراحی بکارگیری روش هائی چون منطقه ایمن در میز جراحی، روش ایمن جابجائی وسائل تیز، پوشیدن دو دستکش در تمام جراحی-ها، استفاده از وسائل حفاظتی و وسایل تیز ایمن و گزارش تماس اثربخشی قابل ملاحضه ای را نشان داده اند. مطالعات عواملی چون استرس کاری، عجله، کمبود پرسنل، تجربه کاری، خستگی، اورژانسی بودن اقدامات و ازدحام کار را از علل بروز حوادث معرفی می-کنند.
نتیجه گیری
پیشگیری از فرو رفتن سوزن آلوده و آسیب های شغلی به لحاظ شیوع بالا از اولویت های بخش های جراحی و اتاق عمل است. مدیران بیمارستانی و مسئولین پرستاری می توانند با توجه به ویژگی های کاری و بر مبنای ثبت دقیق آسیب ها، استراتژی های پیشگیری مناسب را اتخاذ کنند.
زبان:
فارسی
در صفحه:
93
لینک کوتاه:
magiran.com/p1641598 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!