بررسی تحلیلی ترس از تصویر بدنی و پرخاشگری در دانش آموزان دبیرستانی دختر و پسر

پیام:
چکیده:
پیش زمینه و هدف
تغییرات جسمی ناشی از بلوغ به عنوان بحرانی جدی در نوجوانان می تواند زمینه ساز پریشانی های تصویر بدن و اختلالاتی همچون پرخاشگری در آنان باشد، بنابراین شناسایی ارتباط بین این فاکتورها، امری ضروری به نظر می رسد. لذا پژوهشگران بر آن شدند تا به بررسی تحلیلی ترس از تصویر بدنی و پرخاشگری در دانش آموزان دبیرستانی بپردازند.
مواد و روش کار
این پژوهش توصیفی تحلیلی، طی نمونه گیری خوشه ایچندمرحله ای به روی 357 دانش آموز دبیرستانی دختر و پسر در پایه های اول تا چهارم در شهر آبادان در سال 1394 به انجام رسیده است. جمع آوری اطلاعات با استفاده از فرم اطلاعات دموگرافیک، پرسشنامه ترس از تصویر بدنی لیتلتون و پرسشنامه پرخاشگری آیزنک انجام شد. داده ها با استفاده از آمار توصیفی و آزمون های آماری Independent t-test و ضریب همبستگی پیرسون در نرم افزار SPSS مورد آنالیز قرار گرفتند.
یافته ها
در کل، دانش آموزان دارای نمره ی ترس از تصویر بدنی 4/39 و نمره ی پرخاشگری 9/28 بودند. یافته ها نشان داد بین ترس از تصویر بدنی و پرخاشگری در دختران ارتباط معنی دار وجود نداشت و این ارتباط در پسران نیز معنی دار نبود.
بحث و نتیجه گیری
در این مطالعه ارتباط معنی داری بین ترس از تصویر بدنی با پرخاشگری در دانش آموزان دبیرستانی دیده نشد، اما توجه به وجود مشکلاتی همچون ترس از تصویر بدنی و پرخاشگری و ارائه ی راهکارهای مناسب به منظور کاهش این مشکلات امری ضروری به نظر می رسد. به علاوه لازم است آسیب شناسی و سایر عوامل احتمالی مرتبط با این فاکتورها نیز با دقت بیشتری مورد شناسایی قرار گیرد و در برنامه ریزی های بهداشت روان به این مشکلات جایگاه ویژه ای داده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
837 تا 846
لینک کوتاه:
magiran.com/p1646678 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!