بررسی میزان انتقال بین مراحل بیماری قلبی و ارتباط سندروم متابولیک با استفاده از مدل مارکف

چکیده:
مقدمه
درحال حاضر بیماری های قلبی وعروقی علت اصلی مرگ در جهان است، در ایران نیزسکته قلبی حاد یکی از علل اصلی مرگ و میر می باشد. هدف از این مطالعه، تعیین نرخ انتقال بین وضعیتهای بیماری قلبی ومطالعه اثرمخاطره ی سندرم متابولیک براین انتقالها با استفاده از برازش مدل چند وضعیتی مارکف می باشد.
روش بررسی
با پیگیری 5 ساله بیماران مبتلا به انفارکتوس حاد میوکارد (با و بدون بالا رفتن قطعه ی ST) بستری در بخش مراقبت های ویژه بیمارستان های شهر یزد در سال های1380 و 1381 که اطلاعات مربوط به آنها ثبت شده بود.457 نمونه به روش نمونه گیری آسان از میان بیماران قلبی مراجعه کننده انتخاب شدند.
یافته ها
طی پنج سال یک فرد بیمار که در حال حاضر در وضعیت نرمال می باشد با احتمال 26% دچار علائمی نظیر درد قفسه ی سینه خواهد شد، با احتمال 11% وارد مرحله ی حادی از بیماری خود می شود و با احتمال 24% خواهد مرد.سندرم متابولیک با 0598/1=HR بیانگر این است که این متغیر خطر شروع مجدد بیماری قلبی را 6% و خطر مرگ را برای فردی که در وضعیت نرمال می باشد به میزان 38% افزایش می دهد (3778/1HR=).
نتیجه گیری
وقتی چند پیامد وجود دارد استفاده از مدل های چند وضعیتی مارکف مناسب است. برآورد نرخ انتقال ،مطالعه اثرعوامل مخاطره براین انتقالات و بررسی اثرات مداخلات پزشکی در صورت وجود از مواردی هستند که برآورد آنها در مطالعات مرتبط با تصمیم گیری های پزشکی حایز اهمیت هستند.

این مقاله بر گرفته از پایان نامه دانشجوی کارشناسی ارشد آمارزیستی،دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شهید صدوقی یزد می باشد.
زبان:
فارسی
صفحات:
132 تا 142
لینک کوتاه:
magiran.com/p1647110 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!