آسیب شناسی سرمایه فکری سازمان (مطالعه موردی کارکنان دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه)

پیام:
چکیده:
زمینه
امروزه بیشتر از سرمایه های فیزیکی، ایده ها منابع قدرت و ثروت به شمار می روند و سرمایه فکری که مشتمل بر معیارهای غیر مالی و نامشهود بوده، ارزش سازمان را معین می کند.
روش ها
این تحقیق از نوع توصیفی پیمایشی بوده و در جمع آوری داده ها از پرسشنامه استاندارد سرمایه فکری بونتیس استفاده شده است. جهت تحلیل داده ها نیز از آزمون همبستگی در نرم افزار SPSS ویرایش 16 استفاده شده است. در ادامه به منظور بررسی روابط میان ابعاد سرمایه فکری از روش تحلیل مسیر (path analysis) مدنظر بوده است.
یافته ها
نتایج پژوهش نشان می دهد هر سه بعد سرمایه فکری بالاتر از متوسط بوده و سرمایه انسانی (2/4)، سرمایه ساختاری (1/4) و سرمایه رابطه ای (85/3) به ترتیب بیشترین سهم را به خود اختصاص داده است. همچنین کلیه روابط میان ابعاد سه گانه در مدل مفهومی معنادار است. به این ترتیب که علاوه بر تاثیر مستقیم سرمایه انسانی و سرمایه رابطه ای بر سرمایه ساختاری (81/0 و 64/0)، رابطه غیرمستقیم دیگری میان سرمایه انسانی و سرمایه ساختاری با میانجی سرمایه رابطه ای (36/1) متصور است.
نتیجه گیری
نتایح این تحقیق نشان داد که ابعاد سرمایه فکری در دانشگاه علوم پزشکی در وضعیت مناسبی قرار داشته و در این میان سرمایه رابطه ای که بیانگر شیوه تعاملی برون سازمانی است نیاز به توجه بیشتری دارد. همچنین بین میانگین نظرات کارکنان بجز در سابقه شغلی تفاوت معنی دار وجود دارد. روابط میان ابعاد سرمایه فکری معنادار بوده و عامل سرمایه انسانی مهم ترین تاثیر را در مدل مفهومی دارد.
زبان:
فارسی
صفحات:
277 تا 285
لینک کوتاه:
magiran.com/p1649612 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!