بررسی تاثیر آموزش و ارزیابی کارآموزی در عرصه پرستاری سلامت جامعه به روش پورتفولیو بر رضایتمندی دانشجویان پرستاری دانشگاه علوم پزشکی ایلام

پیام:
چکیده:
مقدمه
در سال های اخیر استفاده از پورتفولیو به عنوان یک ابزار جهت آموزش و ارزیابی در میان رشته های علوم پزشکی مورد توجه قرار گرفته است. این مطالعه با هدف تعیین تاثیر آموزش و ارزیابی واحد کارآموزی در عرصه سلامت جامعه دانشجویان پرستاری به روش پورتفولیو بر میزان رضایتمندی آنان انجام شد.
روش کار
این مطالعه از نوع نیمه تجربی است که نمونه های آن شامل 30 دانشجوی سال آخر پرستاری بودند که در 10 مرکز بهداشتی-درمانی شهری تقسیم شدند و به صورت تصادفی 5 مرکز به هر یک از گروه های مداخله و کنترل تخصیص یافت. در گروه مداخله آموزش و ارزیابی به روش پورتفولیو صورت گرفت در حالیکه در گروه کنترل آموزش و ارزیابی به شیوه معمول بود. ابزار جمع آوری داده ها یک پرسشنامه محقق ساخته بود که پس از مداخله توسط مشارکت کنندگان هردو گروه تکمیل شد.
یافته ها
نتایج مطالعه نشان داد که میانگین کلی نمره رضایتمندی نمونه های گروه مداخله 26/21 (15/2) و در گروه کنترل 46/14 (77/2) بود که از این نظر اختلاف میانگین نمرات گروه ها معنی دار بود (001/0 > P). همچنین در اغلب سوالات پرسشنامه میانگین امتیاز دانشجویان گروه مداخله به طور معنی داری نسبت به گروه کنترل بالاتر بود.
نتیجه گیری
نتایح این مطالعه حاکی از موثر بودن پورتفولیو به عنوان یک ابزار جهت آموزش و ارزیابی بالینی دانشجویان پرستاری است. با این حال ارائه آموزشهای لازم جهت آشنایی دانشجویان و مربیان با این روش جهت کسب نتایج بهتر توصیه می شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
1 تا 6
لینک کوتاه:
magiran.com/p1650316 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!