مهار انتخابی رشد رده سلولی آدنوکارسینومای پستان با استفاده از متابولیت های تولیدی سویه بومی سودوموناس UW4 در آزمایشگاه

پیام:
چکیده:
زمینه و هدف
از آنجایی که مهار رشد در سلول های سرطانی یکی از روش های مناسب برای درمان سرطان بوده و یافتن ترکیبات ضدسرطان جدید به ویژه ترکیبات مهارکننده تکثیر، اولویت پژوهشی محسوب می گردد. امروزه در خصوص متابولیت های تولیدی جنس سودوموناس که علیه سلول های سرطان موثر می باشند، گزارش هایی وجود دارد، بنابراین در این مطالعه متابولیت های تولیدی سویه بومی سودوموناس UW4 جداسازی و اثرات ضدمیکروبی و ضدسرطانی آن بررسی شد.
روش بررسی
مطالعه به صورت تجربی در اردیبهشت 1394 در مرکز تحقیقات سلولی-تکوینی دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهرکرد انجام شد. فعالیت ضد میکروبی متابولیت های تولیدی سویه بومی سودوموناس UW4 عیله برخی از باکتری های بیماری زا انجام شد. برای بررسی فعالیت ضد سرطانی، سلول های SKBR3 و HU-02 با غلظت های مختلف 5، 10، 15 و mg/ml 20 برای مدت زمان 24، 48 و 72 ساعت تیمار شدند. میزان بقای سلول ها با روش رنگ سنجی MTS مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها
نتایج به دست آمده نشان داد که سودوموناس UW4، قادر به تولید متابولیت های ضد میکروبی علیه استافیلوکوکوس اورئوس است. تیمار با متابولیت نشان داد با افزایش غلظت به صورت وابسته به دوز و زمان، توان زیستی سلول ها کاهش پیدا کرد. به طوری که بیشترین تاثیر مربوط به غلظت mg/ml 20 و در زمان 72 ساعت پس از تیمار سلول ها بود (01/0P<). در حالی که متابولیت ها در غلظت های مختلف تاثیر معناداری بر سلول های فیبروبلاست نرمال نداشت (24/0P=).
نتیجه گیری
ترکیبات فعال زیستی تولید شده توسط سودوموناس UW4 می تواند برای از بین بردن عفونت ها و درمان سرطان پستان SK-BR3 به کار برده شود.
زبان:
فارسی
صفحات:
614 تا 620
لینک کوتاه:
magiran.com/p1651852 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!