بررسی تاثیر برنامه ی آموزش از راه دور بر دانش و نگرش پزشکان عمومی متقاضی خدمت در برنامه ی پزشک خانواده در مناطق شهری استان اصفهان

چکیده:
مقدمه
توانمندسازی پزشکان عمومی متقاضی شرکت در برنامه ی پزشک خانواده، می تواند دستیابی به اهداف این برنامه را تسهیل نماید. هدف از انجام این تحقیق، ارزیابی میزان تغییر دانش و نگرش پزشکان عمومی، بعد از اجرای یک برنامه ی آموزش از راه دور بود.
روش ها
در یک مطالعه ی کارآزمایی میدانی مورد- شاهدی در سال 1392، تعداد 140 نفر پزشک عمومی متقاضی شرکت در اجرای برنامه ی پزشک خانواده در مناطق شهری بالای 20 هزار نفر استان اصفهان، به صورت تصادفی در دو گروه 70 نفره، انتخاب شدند. به گروه مورد، یک کتابچه (در مورد برنامه ی اصلاح نظام سلامت) ارایه گردید، اما به گروه شاهد، هیچ بسته ی آموزشی داده نشد. هر دو گروه، قبل و بعد از اجرای طرح، با استفاده از پرسش نامه ی خود ساخته با روایی مناسب (Cronbach''s alpha 82/0)، از نظر دانش و نگرش نسبت به برنامه، تحت ارزیابی قرار گرفتند. داده ها در نرم افزار SPSS و با استفاده از آزمون های آماری Paired t و Mix ANCOVA مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.
یافته ها
سه ماه بعد از توزیع بسته ی آموزشی، میانگین نمره ی دانش در گروه مورد، به طور معنی داری افزایش یافت و از 61/1 ± 33/6 به 03/2 ± 85/13 رسید (050/0 > P). همچنین، میانگین نمره ی نگرش در گروه مورد، به طور معنی داری از 00/3 ± 90/52 به مقدار 76/3 ± 14/66 افزایش و نگرش شرکت کنندگان بهبود یافت (050/0 > P). با انجام آزمون Repeated measures ANOVA، متغیرهای سن، جنس، سابقه ی کار و نوع استخدام، تاثیر معنی داری در تغییرات نمره ی دانش و نگرش نداشتند.
نتیجه گیری
با آموزش از راه دور، میزان دانش و نگرش پزشکان عمومی نسبت به اهداف برنامه ی اصلاح نظام سلامت، به طور معنی داری نسبت به گروه شاهد افزایش یافت.
زبان:
فارسی
صفحات:
1496 تا 1506
لینک کوتاه:
magiran.com/p1660053 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!