بررسی مقاومت رقم های تجارتی توت فرنگی در برابر Botrytis cinerea و تاثیر کنترلی اسانس رازیانه و قارچ کش ایپرودیون- کاربندازیم روی آن

چکیده:
قارچ Botrytis cinerea یکی از مهم ترین عامل های پوسیدگی میوه توت فرنگی است. به منظور ارزیابی بیماری زایی این قارچ و تاثیر کنترلی اسانس رازیانه روی آن، از میوه های توت فرنگی آلوده به پوسیدگی خاکستری در مناطق مختلف استان مازندران 41 جدایه گرد آوری شد. پس از خالص سازی، بیماری زایی جدایه ها روی سه رقم توت فرنگی کاماروسا، پاروس و گیلاسی انجام شد. شناسایی ریخت شناختی (مورفولوژیکی) جدایه ها با استفاده از مشخصات رویشی و شناسایی مولکولی با استفاده از آغازگر اختصاصی C729 و آغازگرهای عمومی ITS4 و ITS5 انجام شد. بازدارندگی از رشد قارچ با اسانس گیاه رازیانه و قارچ کش ایپردیون- کاربندازیم آزمایش شد. نتایج نشان داد که بر پایه خصوصیات ریخت شناختی همه جدایه ها به قارچ B. cinerea تعلق داشتند. شناسایی جدایه ها با استفاده از آغازگر اختصاصی C729 نشان داد همه آن ها باند 700 جفت بازی داشتند. بر پایه شدت بیماری زایی روی سه رقم توت فرنگی، جدایه ها در هفت گروه قرار گرفتند. ناحیه ITS دی. ان. آ. ریبوزومی نماینده گروه ها با استفاده از جفت آغازگرهای ITS4 و ITS5 افزایش شد. پس از توالی یابی و هم ردیف سازی با دیگر توالی های مرتبط ثبت شده در بانک ژن، بین جدایه ها تنوع بالای ژنتیکی مشاهده شد. جدایه های مورد آزمایش در پنج گروه با همسانی 80درصد قرار گرفتند. در ارزیابی آزمایشگاهی مشخص شد که با بالا رفتن غلظت اسانس رازیانه، فعالیت ضدقارچی آن علیه B. cinerea افزایش یافت. غلظت μl/l1000 تاثیر بازدارندگی بیشتری نسبت به دو غلظت پایین تر (500 و 750 میکرولیتر در لیتر) داشت و میزان بیماری را تا 7/94 درصد در مقایسه با شاهد کاهش داد. قارچ کش ایپردیون- کاربندازیم باعث مهار جدایه های این قارچ در آزمایشگاه شد.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 37
لینک کوتاه:
magiran.com/p1665342 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!