ارتباط هیپوتیروئیدی تحت بالینی در طول بارداری و تولد زودرس: یک مرور سیستماتیک و متاآنالیز مطالعات کوهورت

چکیده:
مقدمه
ارتباط هیپوتیروئید تحت بالینی مادر در دوران بارداری با تولد زودرس هنوز مشخص نیست و نتایج مطالعات قبلی متناقض گزارش شده است. مطالعه حاضر با هدف بررسی ارتباط SCH مادر در طول بارداری و تولد زودرس انجام شد.
روش کار
در این مطالعه براساسراهنمای گزارش دهی مطالعات مرور سیستماتیک و متاآنالیز (PRISMA) استفاده شد. جستجو متون توسط دو پژوهشگر به صورت مستقل در پایگاه های Scopus، PubMed، Science Direct، Embase، Springer،Web of Science ، CINAH، Wiley Online Library، Cochrane Library ، EBSCO و Google scholar با استفاده از کلیدواژه های MESH انگلیسی شامل: Thyroid Disease، Hypothyroidism، Subclinical Hypothyroidism، Preterm Delivery، Preterm Labor، Preterm Birth، Premature Delivery، Premature Labor و Premature Birth انجام شد. محدوده زمانی جستجو، بدون محدودیت تا ژوئن 2017 تعیین شد. از مدل اثرات تصادفی بر اساس آزمون کوکران و شاخص I2 برای برآورد خطر نسبی (RR) و فاصله اطمینان (CI) 95% استفاده شد. داده ها توسط نرم افزار Comprehensive Meta-Analysis ver. 2 (نرم افزار جامع متاآنالیز) آنالیز شدند.
یافته ها
بر اساس نتایج متاآنالیز17 مطالعه با حجم نمونه 3580 مورد و 64885 کنترل، RR برای تولد زودرس در زنان باردار با هیپوتیروئید تحت بالینی در مقایسه با زنان سالم 36/1 (CI 95% :68/1-09/1، 005/0=p) برآورد شد که از نظر آماری معنی دار بود. RR در مطالعات آسیایی60/1 (CI 95%: 29/2-12/1، 009/0=p) بود که از نظر آماری معنی دار شد اما در مطالعات آمریکایی (576/0=p) و اروپایی (072/0=p) این ارتباط یافت نشد.
نتیجه گیری
بروز تولد زودرس در زنان باردار مبتلا به هیپوتیروئید تحت بالینی نسبت به مادران یوتیروئید بالاتر بود و این ارتباط از نظر آماری معنی دار به دست آمد؛ لذا پزشکان باید مدیریت این بیماران را از نظر بروز پیامدهای بد بارداری از جمله تولد زودرس مدنظر داشته باشند.
زبان:
فارسی
صفحات:
69 تا 78
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666319 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!