بررسی درصد سلول های کشنده طبیعی شبه لنفوسیت T در خون محیطی مواجهه یافتگان با سولفور موستارد (مدتزمان طولانی بعد از مواجهه)

پیام:
چکیده:
مقدمه و هدف
سلول های کشنده طبیعی شبه T (NKT) جمعیتی از سلول های T هستند که ویژگی هایی از سلول های NK را بروز می دهند. این سلول ها علاوه بر اعمال اجرایی نقش مهمی در تنظیم پاسخ های ایمنی دارند. نقش این سلول ها در افراد مواجهه یافته با سولفورموستارد به خوبی روشن نشده است. هدف این مطالعه بررسی درصد سلول های NKT در خون محیطی افراد مواجهه یافته نسبت به کنترل و ارتباط آن با عوارض ریوی می باشد.
مواد و روش ها
از 77 فرد مواجهه یافته با سولفورموستارد با عوارض ریوی و 62 داوطلب سالم بدون هیچ شواهد کلینیکی به عنوان کنترل دعوت شد. اسپیرومتری انجام شد و شرکت کنندگان براساس طبقه بندی ابتکار جهانی برای بیماری انسدادی مزمن ریه (GOLD) به چهار گروه نرمال، خفیف متوسط، شدید و بسیار شدید تقسیم شدند. همچنین درصدNKT (CD3+ CD16/56+) خون محیطی در مواجهه یافتگان و گروه کنترل به روش فلوسایتومتری بررسی شد.
نتایج
افزایش معنی دار در درصد سلول هایNKT در گروه مواجهه یافته نسبت به کنترل وجود داشت. همچنین براساس طبقه بندی GOLD، درصد سلول های NKT یک تفاوت معنی دار در افراد مواجهه یافته شدید در مقایسه با گروه کنترل نشان داد.
نتیجه گیری
این سلول ها توانایی مهاجرت به ریه را دارند، بنابراین این سلول های سایتوتوکسیک که ما در خون محیطی این بیماران شناسایی کرده ایم، ممکن است منعکس کننده وضعیت این سلول ها در ریه باشد. اگرچه مطالعات بیشتری در ریه ضروری است.
زبان:
فارسی
صفحات:
25 تا 30
لینک کوتاه:
magiran.com/p1666489 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!