الزامات و راهبردهای اخلاق حرفه ای در نظام آموزش عالی

چکیده:
زمینه
اخلاق حرفه ای نوعی تعهد اخلاقی و وجدان کاری نسبت به هر نوع وظیفه و مسئولیت است. نهاد نظام آموزش عالی بیش از هر حرفه دیگری چه در حوزه آموزش و چه در حوزه پژوهش، تحقیقات نظری یا کاربردی ملزم به تاکید بر مفاهیم اخلاق حرفه ای است. لذا لازم است نظام آموزش عالی ، الزامات و راهبردهای اخلاق حرفه ای را بیش از هر نهاد و سازمان دیگری مورد تاکید قرار دهد.
اخلاق آموزش در دانشگاه، تامین کننده منافع و رفاه فردی و گروهی دانشجویان می باشد. بی توجهی به اخلاق در آموزش به توانایی یادگیری دانشجویان آسیب می رساند. پژوهش حاضر بر آن است تا با بررسی برخی اصول، آنها را به عنوان راهبردی الزامی در بحث نظام آموزش عالی مطرح نماید. برخی از اصول اخلاقی آموزش دانشگاهی عبارتند از: احترام به دانشجویان در مقام انسانی، برابر دانستن دانشجویان در مشاوره، آموزش و نمره دادن و محرمانه نگه داشتن نمره دانشجویان. در زمینه اخلاق پژوهش دو مقوله مطرح می شود. اخلاق استفاده از انسان ها به عنوان آزمودنی های پژوهش و اخلاق مرتبط با اجرای پژوهش و دانش پژوهی. رعایت اصول اخلاق حرفه ای توسط اساتید با توجه به نقش موثری که بر عملکرد فراگیران دارند از ارزش خاصی برخوردار است.
نتیجه گیری
الزامات اخلاق حرفه ای در آموزش عالی در قالب کلی آموزش عالی در فرایند توسعه و در حوزه های تدریس و تحقیق قابل بررسی هستند. با عنایت به اهمیت اخلاق در حوزه های فوق الذکر و بررسی های انجام شده می توان نتیجه گرفت که تمامی فرایند های آموزش و پژوهش ماهیتی اخلاقی دارند. از این رو، رعایت الزامات اخلاقی یک ضرورت است
زبان:
فارسی
صفحات:
17 تا 23
لینک کوتاه:
magiran.com/p1669298 
دانلود و مطالعه متن این مقاله با یکی از روشهای زیر امکان پذیر است:
اشتراک شخصی
با عضویت و پرداخت آنلاین حق اشتراک یک‌ساله به مبلغ 1,390,000ريال می‌توانید 70 عنوان مطلب دانلود کنید!
اشتراک سازمانی
به کتابخانه دانشگاه یا محل کار خود پیشنهاد کنید تا اشتراک سازمانی این پایگاه را برای دسترسی نامحدود همه کاربران به متن مطالب تهیه نمایند!
توجه!
  • حق عضویت دریافتی صرف حمایت از نشریات عضو و نگهداری، تکمیل و توسعه مگیران می‌شود.
  • پرداخت حق اشتراک و دانلود مقالات اجازه بازنشر آن در سایر رسانه‌های چاپی و دیجیتال را به کاربر نمی‌دهد.
In order to view content subscription is required

Personal subscription
Subscribe magiran.com for 70 € euros via PayPal and download 70 articles during a year.
Organization subscription
Please contact us to subscribe your university or library for unlimited access!